Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda Deep Impact odstartovala ke kometě Tempel 1

Sonda Deep Impact odstartovala ke kometě Tempel 1

trajectory_DeepImpact.jpg
Z mysu Canaveral (Florida) 12. ledna 2005 v 1:47:08 odpoledne místního času (19:47:08 SEČ) odstartovala raketa Boeing Delta 2 nesoucí sondu Deep Impact ("Drtivý dopad").

Cesta ke kometě Tempel 1 (efemeridy), ležící ve vzdálenosti 257,5 miliónů km od Slunce v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem, bude trvat 6 měsíců. Setkání s kometou je naplánované na 4. července 2005.

Náraz a jeho důsledky budou sledovat kromě mateřské sondy Deep Impact také dalekohledy na oběžné dráze Země (HST, Chandra a Spitzer) a pozemské observatoře. Dopad, který nastane na osvětlené straně komety ve vzdálenosti 133,5 miliónů km od Země, by mohl být pozorovatelný na západním pobřeží USA, Havajských ostrovech, východní Austrálii a jižní části Tichého oceánu v 6:00 UT (7:00 SELČ).

"Nevíme, čím jsou komety tvořeny a nevíme, jak jsou pevné. Mohly by být jemné a prachové jako mísa kukuřičných lupínků, ale mohly by být jako betonový chodník. Při konstrukci projektilu jsme museli vzít v úvahu obě možnosti," řekl Jay Melosh z Arizonské university v Tucsonu a vědecký pracovník projektu.

Přesná velikost a tvar kometárního jádro nejsou známy. Předpokládá se, že jádro má v průměru 6 km a je protáhlé. "Deep Impact bude první misí, která odkryje horní vrstvu povrchu komety a pronikne blíže k jádru," řekl Tom Morgan, vědecký pracovník projektu. Jak bude kometa Tempel 1 reagovat na dopad projektilu je zatím velká neznámá. Velikost kráteru zatím odborníci nedovedou odhadnout. "Očekáváme kráter 90 m v průměru a 30 m hluboký, ale mohl by být i o velikosti fotbalového stadionu", řekl Michael A'Hearn z Univerzity v Marylandu. Ale současně upozorňuje, že někteří si myslí, že projektil povrch jen naruší, ale nevytvoří hluboký kráter.

"Proč rozumět kometám? Proč studovat komety vůbec? Komety jsou tvořeny původním materiálem naší sluneční soustavy a jsou tvořeny z materiálu, ze který byly vytvořeny všechny planety a Slunce," řekl Andy Dantzler, ředitel oddělení NASA pro výzkum sluneční soustavy.

Zdroj: www.spaceflightnow.com

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci

Částečné zatmění měsíce

Částečné zatmění měsíce 16.7.