Start amerického raketoplánu – co když něco selže?
Řešení takové situace nazýváme Abort, neboli přerušení letu. V zásadě rozeznáváme tři druhy situací, při kterých může k abortu dojít. Odpočítávání ke startu může být zastaveno kvůli nějaké vážné závadě ještě když raketoplán s posádkou stojí na rampě, pokud se závada projeví až po startu, je zvoleno nouzové přistání a bezpečně se vrátí letoun, posádka i náklad. Raketoplán může přistát také na vodě, je postavený tak, aby se chvíli udržel na hladině a posádka jej mohla opustit na nafukovacích člunech. Samozřejmě se může stát, že přistání již nebude možné a tehdy přichází na řadu záchrana posádky z neovladatelného stroje.
Abort RSLS - přerušení odpočítávání ke startu
Abort RTLS - Návrat do místa startu
Dostáváme se do okamžiků, kdy je raketoplán již ve vzduchu a míří na oběžnou dráhu. A nyní mu například selže jeden z hlavních motorů nebo je porušena hermetičnost kabiny. Je nutné přistát. K tomu má letoun několik možností v závislosti na již dosažené výšce a rychlosti. První možností je přistání v Kennedyho kosmickém středisku, odkud stroj odstartoval. V případě zvolení této možnosti je potřeba vypustit téměř všechno palivo pro dosažení správné hmotnosti a vyvážení stroje pro přistání, dále jej otočit a nasměrovat k přistávací dráze. Poté jsou vypnuty hlavní motory a odhozena externí nádrž. Krátkým zážehem manévrovacích motorků se od ní raketoplán vzdálí a přistává klasicky jako kluzák asi 25 minut po startu.
Abort TAL - Nouzové přistání za oceánem
Pokud by byla rychlost a výška letounu příliš velká na to, aby se vrátil do místa startu, mohl by přistát na celkem třech místech v západní Evropě (dvě letiště ve Španělsku a jedno ve Francii), nad kterou vede jeho dráha. Při přípravách ke startu se mimo jiné vyhodnocuje také počasí na těchto letištích. Tento abort se volí, pokud dojde k závažnější závadě v době od poslední příležitosti k přistání v místě startu (v čase asi 4 minuty 20 sekund po startu) do vypnutí hlavních motorů (8 a půl minuty po startu). Po vyslání příkazu k přistání v západní Evropě je raketoplán nasměrován k místu přistání, je vypuštěno přebytečné palivo a poté vypnuty hlavní motory a odhozena externí nádrž. Raketoplán pokračuje po balistické trajektorii vstříc místu přistání.
Abort ATO - Nouzové navedení na oběžnou dráhu
Pokud je z nějakého důvodu raketoplán neschopný při startu dosáhnout požadované oběžné dráhy, může být naveden na nižší prozatímní dráhu, kde se jednoduše uvidí co dál. Buďto je požadované dráhy dosaženo dodatečně anebo jsou zahájeny přípravy k návratu na Zemi.
Abort AOA - Přistání po jednom obletu Země
Je vybrán v případě, že nebylo dosaženo požadované dráhy a navíc je nutné rychlé přistání. Zapálení motorů OMS pro manévrování na oběžné dráze navede stroj na prozatímní orbit a vzápětí jej druhé zapálení těchto motorů zbrzdí pro vstup do atmosféry. Stroj přistává asi 90 minut po startu a na výběr má 3 místa: Kennedyho kosmické středisko na Floridě, odkud odstartoval, základu Edwards v Kalifornii nebo základnu White Sands v Novém Mexiku.
Nouzový abort
V souvislosti s blížícím se startem raketoplánu Endeavour STS-127 k Mezinárodní kosmické stanici to jistě není zrovna optimistické čtení ale budiž nám útěchou, že ze 126 startů se nepovedly jen dva. Hodně štěstí posádko!
Zdroje:
- Press Kit STS-127, ke stažení zde
- Den, kdy se nevrátila Columbia, Tomáš Přibyl, JUNIOR 2003
- Fotogalerie STS-127