Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Televizní kanál NASA bude 19. listopadu vysílat přistání lodi Sojuz

Televizní kanál NASA bude 19. listopadu vysílat přistání lodi Sojuz

Předchozí přistání lodi Sojuz 17. září 2012 Autor: NASA
Předchozí přistání lodi Sojuz 17. září 2012
V noci na pondělí 19. listopadu 2012 má ve stepích Kazachstánu přistát loď Sojuz TMA-05M, jež byla i se svou posádkou vypuštěna ke stanici ISS v červenci. Vzhledem k pozdní hodině před pracovním dnem na astro.cz nepoběží online přenos přistání, které ale tradičně mohou skalní fandové sledovat na TV NASA. V článku naleznete překlad tiskové zprávy agentury NASA z 13. 11. s veškerými informacemi.

Velitelka Expedice 33 Sunita Williamsová z NASA, letový inženýr Aki Hošide z japonské kosmické agentury (JAXA) a velitel Sojuzu z Ruska Jurij Malenčenko opustí kosmickou stanici ve své lodi Sojuz TMA-05M a zamíří vstříc přistání před úsvitem v Kazachstánu severovýchodně od města Arkalyk 19. listopadu v 02:53 SEČ (07:53 místního času v Kazachstánu). Jejich návrat uzavře 127denní misi, jež započala 15. července startem z Bajkonuru, mise zahrnovala 125 dní na kosmické stanici.

V okamžiku odpojení jejich lodě na palubě stanice oficiálně začne mise Expedice 34 pod velením amerického astronauta Kevina Forda. On a jeho kolegové, ruští kosmonauti Oleg Novickij a Jevgenij Tarjelkin, na stanici zůstanou jako pouze tříčlenná posádka na dobu jednoho měsíce, než v prosinci přiletí tři noví členové Expedice 34. Jmenovitě to budou Tom Marshburn z NASA, Chris Hadfield z Kanadské kosmické agentury a ruský kosmonaut Roman Romaněnko.

Přenos návratu staré posádky začne na TV NASA vlastně již v sobotu 17. listopadu ceremonií předání velení, při které Williamsová předá Fordovi pomyslné kormidlo orbitální laboratoře. Další přenosy budou následovat 18. a 19. listopadu a budou pokrývat návrat posádky Expedice 33 a aktivity po něm následující.

Plán vysílání NASA TV (všechny časy SEČ):

Sobota 17. 11.:
20:15 – Ceremonie předání velení na palubě ISS

Neděle 18. 11.:
19:45 – Rozloučení posádek a uzavření poklopů (uzavření poklopů plánováno ve 20:10)
23:00 – Odpojení a odlet Sojuzu od stanice (fyzická separace obou těles plánována ve 23:26)

Pondělí 19. 11.
01:30 – Brzdící manévr Sojuzu a jeho přistání (začátek cca 4minutového brzdícího zážehu v 01:58, přistání plánováno v 02:53)
04:00 – Souhrn předchozího dění formou videozáznamů
16:00 – Videosestřihy aktivit následujících po přistání a rozhovorů s kosmonauty

Pro sledování TV NASA navštivte tento odkaz.

Pro více informací o dění na ISS na webu NASA zase tento odkaz.

Originál tiskové zprávy NASA dostupný zde.

Štítky: Sojuz, ISS