Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Tom a Jerry budou měřit gravitační pole Země
Pavel Koten Vytisknout článek

Tom a Jerry budou měřit gravitační pole Země

Dvojice družic projektu GRACE přezdívaných Tom a Jerry odstartovala na oběžnou dráhu na palubě rakety Rockot z kosmodromu Plesetsk v severní části Ruska. Dvoustupňová přestavěná mezikontinentální balistická raketa vynesla obě družice na dráhu s výškou 480 kilometrů nad Zemí. Družice se budou pohybovat po této dráze s odstupem 220 km a jejich úkolem je měřit nepatrné změny gravitačního pole Země souvisejících s přesuny hmoty v jejím tělese. Každých 30 dnů vznikne aktuální celosvětová mapa gravitačního pole, která by podle předpokladů měla být 100 až 1000 krát přesnější než mapy současné. Mikrovlnný měřící systém bude měřit vzdálenost obou družic s přesností 10 mikrometrů a to společně s přesným určováním polohy družic pomocí systému GPS umožní dosáhnout požadovaných výsledků. Projekt GRACE je výsledkem spolupráce americké NASA (97 miliónů dolarů) a německé DLR (30 miliónů dolarů).
Zdroj: Spaceflight Now ze 17. března.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.