Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Třetí let čínské lodi Shenzhou
Pavel Koten Vytisknout článek

Třetí let čínské lodi Shenzhou

Třetí čínská nepilotovaná loď Shenzhou odstartovala v pondělí 25.3. v 15:15 SEČ na vrcholku raketu Dlouhý pochod 2F z kosmodromu Jiquan. Start byl dlouho očekávaný, ale Čína není příliš sdílná, co se týká jejího kosmického programu, tudíž byl oznámen až poté, co byl úspěšný. Po deseti minutách dosáhla kosmická loď oběžné dráhy. Shenzhou 3 má ve srovnání s předchozí verzí č. 2, která letěla před více než rokem, upravený design. Skládá se z orbitálního modulu, návratového modulu, raketové sekce a "dodatečného" modulu. Bližší informace o tomto modulu nebyly sděleny. Očekává se, že kolem Země bude kroužit několik dnů a poté návratový modul přistane zpátky na povrchu. Orbitální sekce by měla kroužit kolem Země několik dalších měsíců. Na palubě je řada vědeckých experimentů, mj. figurína kosmonauta (po čínsku taikonauta) určená k testování vlivu kosmického letu na člověka.
Zdroj: Space.Com ze dne 25. března.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Zapadajúci Mars pod Povozníkom