Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Vesmírná turistika

Vesmírná turistika

Výlety do vesmíru se mohou stát mnohem dostupnějšími než dnes. Použitím modernějších raket a opakovaným využíváním jejich komponent je možné zlevnit jeden výlet na pouhých $15 000.

Dennise Tita a Marka Shuttlewortha stál výlet $20 milionů dolarů. Za tuto cenu se na několik dní stali obyvateli mezinárodní kosmické stanice ISS.

Opakovaně použitelný raketový nosič může vynést malou kapsli až na hranici atmosféry a odtamtud se snést zpět na Zemi ke kontrole a opětovném přípravě ke startu. Kapsle dopraví cestující až na místo určení.Tato koncepce může podle zprávy Jay Penn a Charles Lindey publikované v časopise New Scientist snížit cenu za "výlet" na pouhých $15 000 - zlomek současné ceny.

Autoři odhadují, že zprovoznění tohoto systému by zabralo minimáně sedm let. Při ceně $15 000by se stal podnik rentabilním do šesti let od spuštění. Jay a Charles předpokládají možnost až 9 500 startů ročně - v porovnání s 10 starty raketoplánu se jedná o úctyhodné číslo.

Zdroj : BBC

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200