Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Vzhůru k dalekohledu!
Pavel Koten Vytisknout článek

Vzhůru k dalekohledu!

Ve 12:22 středoevropského času odstartoval z kosmodromu Cap Canaveral raketoplán Columbia mířící k Hubbleově kosmickému dalekohledu (HST). Po 8,5 minutách dosáhl oběžné dráhy a následující dva dny bude kosmický dalekohled stíhat, aby jej posléze zachytil. Cílem sedmičlenné posádky bude zásadní modernizace kosmického dalekohledu. Po technické stránce bude dalekohled vybaven novými slunečními panely a napájecí jednotkou, vyměněn bude rovněž jeden z gyroskopů, který je mimo provoz. Z vědeckých přístrojů je největší pozornost věnována výměně dnes už nepoužívané Faint Object Camera za novou Advanced Camera for Surveys. Kromě toho je v plánu instalace nového chladícího systému infračerveného spektrografu NICMOS. Za řízením raketoplánu sedí velitel Scott D. Altman (3. let do vesmíru) a pilot Duane G. Carey (letí poprvé). Dvojice astronautů John M. Grunsfeld (4. let), Richard M. Linnehan (3. let) a James H. Newman (4. let), Michael J. Massimino (poprvé) vystoupí celkem pětkrát do volného prostoru, aby provedly naplánované úkoly. Náročností těchto výstupů do volného kosmického prostoru je výprava považována za jednu z nejsložitějších v historii letů raketoplánů. Poslední členkou posádky je Nancy Jane Currie (3. let), která bude obsluhovat robotický manipulátor. Raketoplán Columbia se vydal do vesmíru po více než dvouleté přestávce věnované důkladné prohlídce, opravám a modernizaci některých systémů.
Zdroj: SpaceFlight.Now ze dne 1. března

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200