Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Zásoby dopraveny, výměna posádky zpozděna
Pavel Koten Vytisknout článek

Zásoby dopraveny, výměna posádky zpozděna

Ruská nákladní loď Progress, v pořadí sedmá určená pro Mezinárodní kosmickou stanici (ISS), odstartovala z kosmodromu Bajkonur v pátek a a po třech dnech letu se bez problémů k ní připojila. Pro posádku stanice přivezla nové zásoby - různé vybavení, palivo, jídlo a další věci. O několik dnů dříve se od stanice odpojila předchozí loď a ještě než řízeně zanikla v atmosféře, vypustila na oběžnou dráhu malou rusko-australskou družici Kolibřík. Zároveň bylo oznámeno, že start raketoplánu Endeavour, původně plánovaný na 6. května, bude asi tři o týdny odložen. Současné posádce se o tuto dobu prodlouží pobyt na ISS, protože raketoplán má mj. přivést jejich následovníky. Důvodem zpoždění je výměna části manipulátoru Canadarm2 na ISS. Ta byla do programu výpravy přidána dodatečně. Tři týdny budou věnovány tréninku výměny této části posádkou. Místo původních dvou výstupů do volného prostoru se uskuteční tři. Výprava raketoplánu bude prodloužena z 11 na 12 dnů.
Zdroj: Spaceflight Now

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci