Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Zásoby dopraveny, výměna posádky zpozděna
Pavel Koten Vytisknout článek

Zásoby dopraveny, výměna posádky zpozděna

Ruská nákladní loď Progress, v pořadí sedmá určená pro Mezinárodní kosmickou stanici (ISS), odstartovala z kosmodromu Bajkonur v pátek a a po třech dnech letu se bez problémů k ní připojila. Pro posádku stanice přivezla nové zásoby - různé vybavení, palivo, jídlo a další věci. O několik dnů dříve se od stanice odpojila předchozí loď a ještě než řízeně zanikla v atmosféře, vypustila na oběžnou dráhu malou rusko-australskou družici Kolibřík. Zároveň bylo oznámeno, že start raketoplánu Endeavour, původně plánovaný na 6. května, bude asi tři o týdny odložen. Současné posádce se o tuto dobu prodlouží pobyt na ISS, protože raketoplán má mj. přivést jejich následovníky. Důvodem zpoždění je výměna části manipulátoru Canadarm2 na ISS. Ta byla do programu výpravy přidána dodatečně. Tři týdny budou věnovány tréninku výměny této části posádkou. Místo původních dvou výstupů do volného prostoru se uskuteční tři. Výprava raketoplánu bude prodloužena z 11 na 12 dnů.
Zdroj: Spaceflight Now

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.