Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu (neuskutečněného) návratu lodi Sojuz ze stanice ISS

Záznam online přenosu (neuskutečněného) návratu lodi Sojuz ze stanice ISS

Kosmická loď Sojuz
Dva kosmonauti a jedna astronautka měli 24. září po skoro šesti měsících opustit kosmickou stanici ISS a ve své lodi Sojuz se vydat zpět na Zemi. Odpojení lodi od stanice však bylo odvoláno kvůli problémům s mechanismy stykovacího uzlu stanice.

4:16 Přistání Sojuzu bylo odloženo o zmíněné dva oblety Země, tedy asi o tři hodiny. K odpojení Sojuzu od stanice by mělo dojít v 6:45 SELČ, k přistání v Kazachstánu v 10:05. Náš přenos zde bude pokračovat v 6:30. Zůstaňte s námi.

3:59 "Udělejte si pohodlí a můžete si sundat rukavice," ozvalo se v kabině Sojuzu z řídícího střediska v Moskvě. Odpojení lodi od stanice ISS bude pravděpodobně odloženo o celé dva oblety Země, tedy asi o tři hodiny. Čekáme na přesné časy odpojení a přistání.

3:52 Stále nevíme, o kolik se dnešní odpojení Sojuzu od Mezinárodní kosmické stanice a hlavně jeho přistání v Kazachstánu zpozdí. Problém s nereagujícími západkami modulu Poisk stále nebyl vyřešen, kontroloři v ruském řídícím středisku v Moskvě o závadě diskutují a snaží se ji vyřešit. Stále však neřekli nic definitivního o dalším postupu. Připomínáme, že odlet lodi může být odložen o dva oběhy Země.

3:38 Z hlediska zákonů nebeské mechaniky může být dnešní odlet (přistání) lodi Sojuz odloženo o dva oblety Země (jeden trvá asi 90 minut). Odklad o minimálně jeden oběh planety je nyní už v podstatě jistý. Přesné informace a údaje zatím nebyly zveřejněny.

3:32 Západky modulu Poisk byly krátce otevřeny asi před třemi hodinami, aby bylo možné deaktivovat motory ruského segmentu stanice, poté byly západky Poisku opět uzavřeny. Nyní je třeba je znova otevřít, jenže systémy uzlu modulu Poisk nereagují na příkazy ze Země. Na vyřešení problému pracuje kosmonaut Fjodor Jurčichin přímo v modulu Poisk ale dosud nezaznamenal úspěch. Odlet Sojuzu bude pravděpodobně odložen.

3:23 Příprava na odlet Sojuzu od kosmického komplexu se bohužel neobešla bez menších problémů a zdržení při uzavírání poklopů mezi kosmickou lodí a stanicí. Senzor, jež kontroluje, zda se správně uzavřel poklop modulu Poisk, selhal a letoví kontroloři nedostali potvrzení, že poklop dobře "dosedl". Proto bylo nutné provést dodatečné prověrky jeho těsnosti, které naštěstí dopadly dobře. K uzavření poklopů došlo asi v 0:35 SELČ. Nyní je na obzoru další problém: spony modulu Poisk, zajišťující pevné připojení Sojuzu, se nedaří uvolnit a otevřít. Posádka stanice i řídící středisko v Moskvě situaci řeší, čekáme na další informace.

3:20 Vítejte u našeho přenosu návratu lodi Sojuz a držte spolu s námi její posádce palce! Odpojení Sojuzu od modulu Poisk, jež je jedním ze čtyř stykovacích uzlů ruského segmentu ISS, by se mělo uskutečnit ve 3:35 SELČ.

Mliečna cesta