Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Antihmota ve vesmíru s Petrem Kulhánkem

Antihmota ve vesmíru s Petrem Kulhánkem

Mezihvězdné částice pronikají do Sluneční soustavy - snímek z animace
V sobotu 10. srpna 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem bude antihmota ve vesmíru.

My jsme v Nebeském cestopisu téma antihmoty už částečně načali 16. března, kdy jsme se bavili o vzniku hmoty ve vesmíru. Na antihmotu se během posledního půlroku zaměřilo hned několik posluchačů ve svých dotazech a tak jsme se rozhodli věnovat jí celý pořad. Antihmota je pojem, který zná každý fanoušek sci-fi. Používá se tam především jako zdroj energie nebo ničivá síla. Ví to i Petr Kulhánek, který v pořadu takové využití antihmoty bude komentovat.

V pořadu se samozřejmě nebudeme zabývat spekulacemi, ale především známými fakty. Vrátíme se do doby, kdy byla antihmota předpovězena. Že to byl významný počin dokládají Nobelovy ceny. Připomeneme si první objev antihmoty ve vesmíru i její první vytvoření v urychlovači. Kdo by si myslel, že rozdíl mezi hmotou a antihmotou je jen ve znaménku náboje, tak se plete. Petr Kulhánek ukáže, že je to složitější.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách se budeme chystat na Perseidy a požádáme Thierryho Courvoisiera, aby nám z pozice předsedy představil Evropskou astronomickou společnost.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 10. srpna od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 24. srpna budeme s Petrem Kulhánkem sledovat hodiny, budeme se totiž věnovat času a jeho chování ve vesmíru a v silném gravitačním poli.

Mars 21.10.2020