Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Astronomie a čas: podcasty k Noci vědců

Astronomie a čas: podcasty k Noci vědců

Noc vědců - logo.

Poslechněte si šest zajímavých vyprávění o souvislosti astronomie a času, která vznikla při příležitosti Evropské noci vědců. Ta se uskuteční v pátek 24. září na mnoha místech ČR. Hlavním tématem letošního ročníku je právě "čas". Texty podcastů připravili přední čeští odborníci.

Jak šel čas s kosmonautikou?

64 roků - je to dlouhá nebo krátká doba? Poslechněte si dějiny kosmonautiky ve dvou minutách, pravda, ve velké zkratce s vytyčením těch hlavních událostí. Zajímavě a stručně. Autor textu Milan Halousek, předseda Astronautické sekce České astronomické společnosti. Namluvil Vladislav Slezák.

Čas a astronomie

Každý obor má svou časovou škálu. Někdo zkoumá děje ve zlomcích sekundy, astronomové pak v milionech a miliardách roků. A jaké to přináší těžkosti? S čím se musíme vyrovnat? Dozvíte se v krátkém čase tohoto podcastu. Text Dr. Soňa Ehlerová, Astronomický ústav AV ČR. Namluvil Vladislav Slezák.

Vesmír a čas

Jak moc je vesmír v čase neměnný? Jsou stálice opravdu stálice? A míří zemská osa neustále k Polárce? Vesmír jako dynamický systém proměňující se v čase, to je dnešní pohled na svět kolem Země. Text Dr. Soňa Ehlerová, Astronomický ústav AV ČR. Namluvil Vladislav Slezák.

Jak nám plyne čas

Přesný čas v minulosti určovaly hvězdárny. Vzpomínáte na oznamování pravého poledne v Praze mávnutím praporu a výstřelem z děla?  Že ne? V pořádku. Dnes je to stejně jinak. Autor textu Ing. Štěpán Kovář, Česká astronomická společnost. Namluvil Vladislav Slezák.

Čas a česká astronomie

Praha jako evropské centrum astronomie. Tycho Brahe, Johannes Kepler, Albert Einstein pracovali na poznání vesmíru právě v Praze. A pak je tu Československo s fenoménem lidových hvězdáren. Autor textu Ing. Štěpán Kovář, Česká astronomická společnost. Namluvil Vladislav Slezák.

Může čas zamrznout?

Světlo nestárne, ale využít rychlost světla nedokážeme. Stárneme víc u moře nebo na horách? A jak je to u černé díry? Text Dr. Jiří Svoboda, Astronomický ústav AV ČR. Namluvil Vladislav Slezák.

Štítky: Noc vědců 2021

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem