Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Dvě videa k roku astronomie
Petr Kubala Vytisknout článek

Dvě videa k roku astronomie

IYA 2009
Ve čtvrtek byl v Paříži oficiálně celosvětově zahájen Mezinárodní rok astronomie 2009. Ten už pomalu začíná vstupovat i na stránky youtube.com. Nedávno se na něm objevila dvě videa, která by jste měli rozhodně vidět.

První z nich mapuje historii dalekohledu. Od prvních pozorování Galilea po dnešní pozorování pomocí VLT v Chile a Hubblova kosmického dalekohledu.

Ve druhém videu se podíváte na nejvýznamnější úspěchy Evropské kosmické agentury (ESA) při výzkumu blízkého i vzdáleného vesmíru. Připomeňme, že Česká republika je členem ESA.

35. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 26. 8. do 1. 9. 2019. Měsíc bude v novu. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. V druhé polovině noci jsou nejvýše Neptun a Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Bezpilotní Sojuz MS-14 odstartoval, ale odložilo se jeho připojení k ISS. Sonda Chandrayaan-2 se dostala na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Evropské robotické vozítko ExoMars 2020 již dostalo všechny vědecké přístroje. Před 225 lety objevil William Herschel Saturnův měsíc Enceladus. Před 160 lety došlo k velmi silné erupci na Slunci.