Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Fotogalerie: Zákryt Venuše Měsícem 9. 11. 2023

Fotogalerie: Zákryt Venuše Měsícem 9. 11. 2023

Mesiac a Venuša tesne pred zákrytom
Autor: Juraj Hanula

Některé úkazy jsou krásné, i když nenastanou v noci. Typickým příkladem je zatmění Slunce. Jenže to je úkaz opravdu vzácný, za kterým musíme někam jet, nebo na něj čekat i několik let. A podobně vzácné jsou i zákryty planet Měsícem. 9. listopadu 2023 se k Měsíci přiblížila jasná Venuše a byl to opravdu pěkný pohled na ranní oblohu na srpek a jasnou hvězdu v jeho blízkosti. V dopoledních hodinách se Měsíc zdánlivě přiblížil k Venuši a kolem jedenácté nastal její zákryt osvětlenou stranou Měsíce. Výstup se uskutečnil krátce po poledni.

Úkaz se odehrál na většině míst za řídkými vysokými oblaky, ale někde zhoustla oblačnost natolik, že úkaz nešlo pozorovat vůbec. Nejlepší podmínky pro živý přenos se naskytly v Opavě, kde se povedly moc pěkné záběry astronomům z Fyzikálního ústavu Univerzity v Opavě. Poměrně pěkný zážitek ze zákrytu byl živě streamován také z terasy iQLandie, kde se obě tělesa dařilo pozorovat malým dalekohledem.

Mnozí čtenáři našeho portálu také měli štěstí a vložili své snímky. Pokud chcete také nějaké vložit, využijte prosm náš formulář pro vložení snímků. Děkujeme.

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka