Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Fotografie ze sondy Phoenix
Petr Kubala Vytisknout článek

Fotografie ze sondy Phoenix

Kresba: Phoenix na Marsu
Průběžně aktualizováno!!

V pondělí 26. května našeho času přistála v severních oblastech Marsu kosmická sonda Phoenix. V článku vám budeme v průběhu mise, která je naplánovaná na přibližně 3 měsíce, přinášet výběr nejzajímavějších fotografií.

Panoramatické snímky

Panorama
Panoramatický barevný snímek vznikal dlouhé týdny a je sestaven z více jak 400 fotografií. Snímek v plném rozlišení si můžete stáhnout zde (jpg, 11 MB). Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA

Jihovýchodní panorama
Panoramatický pohled směrem k jihovýchodu. Snímek byl pořízen během solu 15 (9. června 2008). Vpravo v dáli je vidět lesknoucí se kryt sondy. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Panorama s robotickou rukou v popředí
Fascinující snímek zachycuje okolí místa přistání. V popředí je vidět robotickou ruku. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA

3D snímky

3D snímek
Fotografie potěší především majitele 3D brýlí (modročervené). Snímek byl pořízen 19. června 2008 a zachycuje příkop vyhloubený robotickým ramenem, za účelem odběru vzorků. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
3D snímek
Fotografie potěší především majitele 3D brýlí (modročervené). Snímek byl pořízen 15. června 2008 a zachycuje blízké okolí sondy Phoenix. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA

Odběr vzorků

Analýza půdy
Robotické rameno sondy Phoenix. Lopatka na rameni je otočena a vidět je vrtačka pro snazší odběr podpovrchových vzorků. Ta byla následně "zabořena" do půdy. Snímek byl pořízen 14. července 2008. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Analýza půdy
Snímek byl pořízen o den později oproti fotografii výše. Nahoře jsou patrné dvě díry o průměru asi 1 cm, které vyhloubila vrtačka sondy. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Odběr vzorků
Po kliknutí na obrázek spustíte jednoduchou animaci (gif) z odběrů vzorků půdy. Povšimněte si bílé plochy v místě odběru. Jedná se o sůl, led nebo něco jiného? Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Lopatka se vzorky
Na snímku je dobře patrná lopatka robotické ruky s odebranými vzorky. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Vzorky ve dvířkách přístroje TEGA
Vzorky marťanské půdy nasypané do dvířek přístroje TEGA po prvním ostrém odběru vzorků. Bohužel se ani jeden vzorek nedostal skrz mřížku do komory přístroje. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Příkopy Dodo a Baby Bear
Obrázek zachycuje místa odběru vzorků radlicí na robotickém rameni. Vědci dokonce oba "příkopy" pojmenovali. Ten vlevo se jmenuje Dodo a byl vyhlouben za účelem testů ramene. Příkop vpravo byl pojmenován Baby Bear a je asi 9 cm široký a 4 cm hluboký. Vzorky z něj by měly být dopraveny do přístroje TEGA a analyzovány. Kamera: SSI Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Zkušební odběr vzorků. Kamera SSI
Snímky povrchu po prvním (zkušebním) odběru vzorků pomocí robotického ramene dne 1. června 2008. Kamera: SSI Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Povrch Marsu na snímku z kamery RAC
Snímky povrchu po prvním (zkušebním) odběru vzorků pomocí robotického ramene dne 1. června 2008 z kamery RAC, která je umístěna na robotickém rameni. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA

Meteorologická měření

Foukání větru
Stereoskopická kamera SSI pořídila 2. června sérii 5 snímků, ze kterých byla sestavena tato animace. Přístroj na meteorologické stanici měří směr a rychlost větru. Můžete se podívat, jak to na Marsu hezky fouká. Pro spuštění animace (gif) klikněte na obrázek. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA

Ze základny Vastitas Borealis

Led na Marsu?
Podrobnější fotografie oblasti poblíž jedné z přistávacích vzpěr. Světlá oblast na snímku je s největší pravděpodobností led! Na vrstvě ledu byl tenký nános marťanské půdy, který odfoukly motory Phoenixu při přistávání. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Skála nebo led?
Při přistávání Phoenixu zřejmě motory odfoukly trochu marťanské půdy a odhalily neznámý útvar, který může být skálou nebo ledem. Snímek pořídila kamera na robotické ruce. Místo bude dále podrobně zkoumáno. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
DVD se jmény
Také jste se před více než rokem zaregistrovali a byli mezi 250 000 lidmi z celého světa, kteří poslali své jméno na Mars na palubě sondy Phoenix? Tak tady je DVD i s vaším jménem! Disk obsahuje také literární díla s tématikou Marsu (např. Válka světů) a je z křemenných skel. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Blízké okolí a stín kamery SSI
Stereoskopická kamera SSI na snímku zachytila nejen blízké okolí, ale také sama sebe - resp. svůj stín. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Rozvinutý sluneční panel
Jedna z prvních fotografií na Marsu zachycuje rozložený sluneční panel. Snímek byl pořízen kvůli tomu, aby se vizuálně potvrdilo správně rozložení panelů. Kamera SSI, Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Rozvinutý sluneční panel
Plně rozvinutý sluneční panel na sondě Phoenix. Kamera SSI, Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Přistávací vzpěra
Okolí přistávací vzpěry. Kamera SSI, Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Půda v okolí místa přistání
Půda v blízkém okolí místa přistání. Kamera SSI, Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Okolí místa přistání
Okolí místa přistání, snímek nepotvrdil existenci většího počtu velkých balvanů. Kamera SSI, Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Okolí místa přistání - barevně
První barevný snímek ze sondy Phoenix. Fotografie zachycuje okolí místa přistání v severní oblasti Vastitas Borealis ve falešných barvách. Při pořizování využila stereoskopická kamera SSI dva filtry o vlnové délce 450 nanometrů (fialová) a 750 nanometrů (infračervená), Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Okolí místa přistání
Druhý barevný snímek ze sondy Phoenix. Fotografie zachycuje marťanskou půdu ve falešných barvách. Při pořizování využila stereoskopická kamera SSI dva filtry o vlnové délce 450 nanometrů (fialová) a 750 nanometrů (infračervená), Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA

Phoenix ze sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) - kamery HiRISE

Phoenix poblíž kráteru
Sonda MRO pořídila fotografii sondy Phoenix, sestupující na padáku. V pozadí je kráter Heimdall o průměru 10 km. I když to vypadá, že sonda nezadržitelně míří do kráteru, ve skutečnosti se nachází asi 20 km od něj. Vlevo je detail. Autor: Arizonská univerzita, JPL, NASA
Sonda Phoenix na Marsu ze sondy MRO
Sonda MRO pořídila z oběžné dráhy fotografie sondy Phoenix, padák a tepelný štít na povrchu rudé planety.
Padák sondy Phoenix
Fotografie z kamery HiRISE sondy MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) zachycuje Phoenix na padáku, jak sestupuje k Marsu. Je to poprvé v historii kosmonautiky, co nějaká sonda zachytila přistávací manévr sondy jiné.

Ostatní