Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmír očima Terezy Prokopové

Vesmír očima Terezy Prokopové

Mlhovina Bublinka, NGC 7635
Autor: Tereza Prokopová

Fascinující pohled na vesmír nám nabídla výstava, kterou (zatím) uspořádaly hvězdárny v Hradci Králové a Jičíně. Jedné části výstavy dominovaly nádherné snímky objektů Sluneční soustavy od známého českého astrofotografa Pavla Prokopa. Pro mnohé největší překvapení pak způsobila druhá polovina vystavených obrazů, protože to, co se zdálo být nádhernými fotografiemi objektů vzdáleného vesmíru, se ukázalo být zdařilými kresbami jeho dcery, Terezy Prokopové. Rozhodli jsme se autorku oslovit. Jak kresby vznikly? Jaké jsou další plány? Uvidíme kresby někde naživo?

Tvůj otec (Pavel Prokop) je známý fotograf planet, proto nás asi nepřekvapí tvůj zájem o vesmír. Věnuješ se spíše četbě o něm a kresbě, nebo i aktivně pozoruješ?

Věnuji se hlavně malbě, a když je možnost, tak i pozoruji. Když taťka snímá, ráda se k němu posadím a pozorujeme spolu. Také s ním navštěvuji astronomické akce, jako je například  MHV.

M 13, detail kresby Terezy Prokopové
Mnoho lidí při pohledu na tvé kresby zprvu nevědělo, že to nejsou fotografie. Až při delším a detailním zkoumání zůstal člověk ohromeně stát a snažil se uvěřit, že to jsou malby. Prozradila bys, jaký používáš materiál nebo techniku malby?

Při malování používám různé techniky, štětce, houbičky a někdy zapojím i své ruce. První série maleb je namalována temperama na černé matné čtvrtce. Další série obrazů bude i na plátně.

Mlhovina Bublinka, detail kresby Terezy Prokopové
Na tvých kresbách převažují nádherné objekty vzdáleného vesmíru, ale velmi působivý je i obrázek zatmění Slunce. Měla jsi už možnost nějaké úplné zatmění Slunce pozorovat? Chystáš se za ním brzy někam?

Zatím jsem neměla možnost pozorovat úplné zatmění slunce, snad někdy v budoucnu, ale viděla jsem dvě částečná zatmění v letech 2011 a 2015.

Zatím jsme neviděli žádný obrázek objektu Sluneční soustavy. Uvažuješ nějaké nakreslit?

Právě teď pracuji na obrazu pražské Štefánikovy hvězdárny. Ten maluji na plátno, ale určitě chci v budoucnu malovat i objekty sluneční soustavy, třeba podle snímků mého taťky.

M 101, detail kresby Terezy Prokopové
Závěrem by asi nejen naše čtenáře zajímalo, zda se s tvými kresbami budou moci někde setkat osobně? Probíhá někde tvá výstava? Bude možné se s ní setkat na více místech?

Malby byly poprvé vystaveny na podzim 2017 v Jičínské hvězdárně s fotkami mého taťky. Momentálně by měly být k vidění v Hradecké hvězdárně a poté by se měli vrátit zpět do Jičína. Díky kladným ohlasům které jsem na malby dostala, mám v plánu namalovat další sérii obrazů s astronomickou tématikou a moc bych si přála aby se podařilo zorganizovat co nejvíc výstav.

Děkujeme za rozhovor.

Tereza Prokopová na výstavě v Centru přírodních věd – Hvězdárně Jičín Autor: Pavel Prokop
Tereza Prokopová na výstavě v Centru přírodních věd – Hvězdárně Jičín

Galaxie Sombrero, M 104 Autor: Tereza Prokopová
Galaxie Sombrero, M 104

Štítky: Tereza Prokopová, Výstava, Astronomické kresby

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.