Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: březen a duben 2014

Vesmírná videa: březen a duben 2014

Dragon u ISS v dubnu 2014 Autor: NASA TV
Dragon u ISS v dubnu 2014
Autor: NASA TV
Další pokračování seriálu plného videoukázek a krátkých komentářů nás zavede opět ke Slunci a planetám, ale chybět nemůže ani kosmonautika, ve které se toho hodně událo. Květen je zasvěcen astronomickým dnům pod sluncem a pod hvězdami, takže na závěr nechybí malý výlet do míst, kde to všechno v roce 2010 začalo.

Sluneční erupce

Uplynulé období bylo bohaté na množství skvrn na povrchu Slunce a také na některé silnější erupce. Z bohaté sbírky snímků ze slunečních observatoří jsme vybrali krásnou dvojici erupcí poblíž okraje slunečního disku, které se projevily formou protuberancí tryskajících do vesmírného prostoru. K dispozici je i delší varianta tohoto videa, kde můžeme vidět celý sluneční kotouč a ještě mnohem více erupcí v krátké době.

Provázanost mezi erupcemi a unikajícími protuberancemi je už dobře známá záležitost, ale díky videu, které se dá vytvořit ze snímků SDO, máme šanci to spatřit na vlastní oči. Jeden takový názorný příklad je sice staršího data z loňského května, ale rozhodně stojí za to jej shlédnout.

Porovnání Země a plynných obrů

Na první pohled jen další pokus o porovnání velikosti Země a Neptunu – nejmenšího plynného obra sluneční soustavy. Tak nějak začíná video, které nabízíme níže. Ovšem potom se před našimi zraky odehraje zábavné divadlo, které nám mnohem názorněji ukáže nejen jak velké ty planety jsou, ale především kolikrát hmotnější jsou. Ohromující a zábavné zároveň je konečné porovnání hmoty Slunce a Jupiteru.

Sentinel-1A

Evropská vesmírná agentura vypustila první z nové řady družic na dálkový průzkum Země nazvanou Sentinel. Družice má na palubě radar, kterým bude detailně ohmatávat zemský povrch a poskytovat tak údaje o změnách na povrchu, jako je hromadění ledu, o pohybech sopek, povodních či monitoringu životního prostředí. Více o něm psali na kosmonautix.cz. ESA k animaci startu přidala melodii stejnojmenné skladby Mika Oldfielda.

Měsíční odyssea

Hudbu ze známého filmu 2001: Vesmírná odysea si vybrali tvůrci další povedené animace záběrů úplného zetmění Měsíce z 15. dubna letošního roku. Snímáno bylo dvěma moderními zrcadlovkami Canon 5D MkIII s objektivy 300-1200 mm používanými i pro IMAX.

Aktivity SpaceX

Výše zmíněná soukromá společnost se nevzdává své snahy o výrobu znovupoužitelné rakety. Z posledních testů vyniká jednak test rakety F9R, což je vlastně první stupeň rakety Falcon 9 opatřený nožičkami pro zpětné přistání, a jednak opravdový letový test s pokusem o řízené přistání na vodní hladinu, který byl podle všeho úspěšný a první stupeň se držel svisle nad vodní hladinou po dobu 8 sekund.

Poslední start lodi Dragon k ISS byl vůbec moc pěkně natočen. Snímky z videa jsou také v naší online reportáži. V následujícím videu z připojení k ISS doporučujeme především záběry od času 2:51, v čase 4:47 a potom 5:38 a dál.

Zajímavé video dorazilo i z Francie, kde byl krátce po startu k vidění nejen Dragon, ale i horní stupeň nosné rakety plus dva kryty solárních panelů. Vše pěkně ve formaci ve Velkém vozu.

NASA: Morpheus

Také americká agentura pro letectví a vesmír nezahálí. Zajímavý test vzletu a přistání modulu Morpheus na tekutý methanol a kyslík předvedla na Floridě.

Jizerská oblast tmavé oblohy

Vzhledem k tomu, že květen je zasvěcen astronomickým dnům, které nám úspěšně vyrůstají jako houby po dešti, vracíme se poslední ukázkou k jejich matce, tmavé oblasti v Jizerkách, kde se také můžete setkat s nadšenci, kteří mají rádi oblohu, počasí, techniku a tmavou noční krajinu vůbec.

Děkujeme za shlédnutí. Klub astronomů Liberecka, pobočka ČAS.