Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: březen a duben 2015

Vesmírná videa: březen a duben 2015

Přistávající kosmická loď New Shepard společnosti Blue Origin
Autor: Blue Origin

Další díl našeho seriálu je tradičně věnován astronomii i kosmonautice. Videa nás zavedou ke kometě a Merkuru. Ohlédneme se za úžasným nebeským divadlem v podobě zatmění Slunce. V kosmonautice nahlédneme do příprav rakety Sojuz, testu nové soukromé rakety a kosmické lodi společnosti Blue Origin a dalšímu pokusu o přistání prvního stupně rakety Falcon 9.

Na návštěvě u komety

V okolí jádra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko probíhá úspěšná mise evropské sondy Rosetta. S novými objevy zdaleka není konec, vždyť jádro se nejvíce přiblíží ke Slunci až letos v létě. My nadšenci se však můžeme těšit z mnoha úžasných pohledů na jádro komety. Doporučujeme následující detail povrchu komety a samozřejmě neméně úžasné video, kde Mattias Malmer představuje svůj 3D model komety s výtrysky hmoty.

Vzpomínky na zatmění

Úplné zatmění Slunce 20. března se opravdu vydařilo. Na internetu se našlo mnoho videí, která zobrazují částečné zatmění v České republice a také úžasná ze Špicberků nebo z paluby letadla, nebo z družice Proba 2. Z mnoha podobných záznamů částečného zatmění vyniká video Jakuba Šepely, kde vidíme nejen celý průběh zatmění seskládaný na Slunce, ale také potemnění krajiny. Faerské ostrovy měly proměnlivo a většina pozorovatelů měla zataženo, ale našli se i šťastlivci. Ze Špicberků pak doporučujeme video, kde je vidět pěkně i koróna a pokud jste nikdy neviděli tzv. „létající stíny“, podívejte se níže na druhé video.

MESSENGER

30. dubna zanikla dopadem na planetu Merkur úspěšná mise sondy Mercury Surface, Space Environment, Geochemistry and Ranging, známá pod výše zmíněnou zkratkou v názvu. Messenger znamená také posel a Hermes byl posel řeckých bohů, v Římě Merkur, takže to byl celkem přiléhavý název. Ohlédnutí za úspěšnou sondou nabízí NASA v níže přiloženém videu.

Falcon 9 zase o malý krůček k znovupoužitelnosti

Ačkoli hlavním úkolem raket Falcon 9 je vynášet družice nebo lodi Dragon na oběžnou dráhu, SpaceX se netají snahou o znovupoužitelnost jejího prvního stupně, který by ráda nechávala přistávat na mořské plošině, nebo na Floridě. Při posledním pokusu o přistání byli technici zase o kousek blíž, když raketa neukorigovala pouze poslední sekundy a kvůli přílišnému nákolnu se nakonec překotila na palubu mořské plošiny a došlo k menší explozi. Tak třeba do třetice už to vyjde.
Pokud si chcete prohlédnout starty raket SpaceX až ve 4K rozlišení, mrkněte v odkazovaném dvouminutovém sestřihu.

Příprava rakety Sojuz

Expedice 43 už je na kosmické stanici. Nejznámější členkou je zřejmě Samantha Cristoforetti (doporučit můžeme seriál Deník astronautky). Níže uvedené video ukazuje zajímavé přípravy záchranné věžičky rakety Sojuz, která už pod aerodynamickým krytem měla samotnou loď Sojuz, v níž posádka startovala.

New Shepard

Zdá se vám povědomější název z titulku nebo snad firma Blue Origin, kterou založil Jeff Bezos? Možná ani jedno, protože o pokusech této společnosti se moc nemluví. Jedná se o další z odnoží bohatých majitelů některé z internetových firem, v tomto případě Amazonu. V tomto případě jde o raketu s kyslíkovodíkovým motorem a kosmickou loď New Shepard. Ta právě vykonala suborbitální skok do výšky přibližně 90 kilometrů. Kosmická loď poté úspěšně přistála na padácích, ačkoli šlo o její první zkušební let. V plánu je do budoucna také přistání rakety, které se zatím, podobně jako u SpaceX, nezdařilo.

Štítky: Vesmírná videa

Noční svítící oblaka na sídlišti Černý Most, Praha

Vyfotografována z okna ložnice mobilním telefonem.