Více astronomických akcí a pomůcek pro zrakově postižené

Autor: Petr Dušek
Úsilí Odborné skupiny pro bezbariérovou astronomii a kosmonautiku bylo podpořeno částkou 100.000 Kč od Nadačního fondu Českého rozhlasu ze sbírky Světluška a Fondu Kaufland a spoluprací se Střediskem Teiresiás MU, které skupinu zapojilo do projektu, jehož je součástí – Inkluzivního vzdělávání: zajištění účasti osob se zdravotním postižením na neformálním vzdělávání dospělých (IEDA). Zmíněným donátorům i Středisku Teiresiás MU patří velký dík!
Podpora je zamířena na multidisciplinární „vzdělávání zrakově postižených v přírodních vědách, zejména v astronomii a oborech souvisejících“. Projekt by měl přispět nejen konkrétními akcemi a pomůckami jednotlivcům se zrakovým hendikepem, ale i různými intelektuálními výstupy v rámci diskurzů souvisejících nejenom s moderním astronomickým vzděláváním:
Tvorba hmatových vzdělávacích pomůcek
Je třeba poznamenat, že skupina již dnes má možnost zhotovovat hmatové pomůcky prostřednictvím relativně mocného arzenálu dílny jednoho z členů skupiny, jež obsahuje 7 stolních FFF a 2 fotopolymerizační 3D tiskárny, CNC router, několik 3D skenerů, … Avšak tato výbava je používána k mnoha jiným účelům než primárně přírodovědně vzdělávacím. Po několika letech provozu, kdy bylo protisknuto více než půl tuny materiálu (převážně pro účely vzdělávání zrakově postižených), některé stroje jsou na pokraji životnosti.
Autor: Petr Dušek
V průběhu roku 2021 by mělo vzniknout několik desítek hmatových pomůcek, které k různým speciálním programům budou přiměřeně rozmnoženy. Každá hmatová pomůcka bude hlavně „hmatovým“ vyjádřením astronomického či kosmonautického objektu tak, jak se jeví. Slovo „jeví“ přitom volím záměrně, protože se zaměříme na to astronomické a kosmonautické, co lze nějak pozorovat, popsat, změřit, … a vyjádřit zprostředkovaně skrze autorovi (s větším či menším podílem algoritmizace) hmatové (resp. v širším pojetí systémově somatosenzorické) interpretace, které se mohou opírat o obecně – zpravidla tradiční – přijaté praktiky haptizace (řec. hapto – dotýkat; postupy, jak vyjádřit informaci způsobem dostupným pro hmatové vnímání); nechtějí však jimi být svazovány, neboť například pokroky v technice dosavadní praktiky překračují a vytváří prostor pro zkoumání nových cest. Příkladem mohou být fotopolymerizační techniky 3D tisku, jež sice skýtají dosud nevyužité možnosti pro zrakově postižené, na druhou stranu při neuváženém použití znamenají dokonce zdravotní rizika. Digitální podoba pomůcek bude dána libovůli kyberkultuře k další variabilitě a existenci mnoha různých verzí, některé pomůcky budou vznikat s příklonem ke generativnímu designu, což samo o sobě nabádá k oborově zaměřeným diskurzům nad principy, významy, dopady, … nových médií (např. L. Manoviche a dalších teoretiků nových médií).
Autor: Petr Dušek
Tvorba a realizace astronomických vzdělávacích akci
V Odborné skupině pro bezbariérovou astronomii a kosmonautiku se shledali dva členové, kteří mají praktické zkušenosti s nemalým zájmem komunity zrakově postižených o vzdělávací akce zaměřené na astronomii, kosmonautiku a blízké obory. Vypovídají o tom mnohé již realizované přednášky a workshopy na půdě konference Agora, Střediska Teiresiás MU, odboček SONS, Hvězdárny a planetária Brno, INSPO, …
Autor: Petr Dušek
Avšak nejen pomůcky je zapotřebí zajišťovat. Kvalita „veřejného“ programu určeného osobám se zrakovým postižením závisí především na:
- Lektorovi, který by měl znát nejen prezentované téma, ale také se očekává, že je zdatný řečník. Je vhodné, když má přehled v problematice zrakového hendikepu – nicméně se neočekává, že v této oblasti je specialistou, avšak měl by být schopen přijmout doporučení, týkající se specifik zrakového hendikepu.
- Vybavenosti pomůckami. Nemusí se jednat jen o zmiňované hmatové pomůcky, ale v různých případech se může objevit potřeba jiných pomůcek: hmatová grafika, texty v Braillově bodovém písmu, … Program by měl být tak připraven, aby uvažoval vhodné pomůcky.
- Připravenosti programu, který by měl stavět na vhodně zvolených prostředcích. Vhodné je program si předem vyzkoušet.
- Souvisejícím servisu a pomoci – sice nabízíme, ale nevnucujeme. Využití pomoci je na účastníkovi (může mít s sebou asistenta, je možné že prostředí dobře zná, …): doprovod na akci a z akce, informace o důležitých místech (šatna, toaleta, vstupy, výstupy, sedadla, zajímavosti atd.), bezpečnost (pozor na předměty, které nejsou v poli slepecké hole – věšáky, teleskopy, …, přístroje s převodovým ústrojím atd.), doprovod na místo (sedadlo, židli, …, dobré je sdělit, jaké existují možnosti), doprovod ven.
Akce budou probíhat alespoň jedenkrát měsíčně. To je rozumný cíl, byť dosavadní praxe ukazuje zájem větší. Lze předpokládat, že fyzickým setkáním budou bránit protiepidemická opatření – v takovém případě se zaměříme na realizaci v kombinaci s online prostředky.
3D tiskárny a lidé se zrakovým postižením
Bez ostychu můžeme tvrdit, že využitím 3D tisku pro vzdělávání osob se zrakovým postižením se svými zkušenostmi řadíme mezi nejaktivnější minimálně v Česku. Je proto naprosto přirozené, když se na nás obrací lidé se zrakovým hendikepem s dotazy na doporučení vhodné 3D tiskárny.
Autor: Petr Dušek
Když už ty 3D tiskárny máme, využijeme je také k neastronomickému poslání. Umožníme zrakově hendikepovaným zájemcům s 3D tiskem se seznámit dřív, než se definitivně rozhodnou, jestli si 3D tiskárnu pořídí. Je nakonec možné, že k 3D výtisku zvolí cestu jinou.
IEDA
Přes Středisko Teiresiás MU budeme moci naše poznatky získané z uvedených projektů promítnout do mezinárodního projektu Inkluzivní vzdělávání: zajištění účasti osob se zdravotním postižením na neformálním vzdělávání dospělých (IEDA). Doufáme, že tak našimi snahami přispějeme k pokrokům ve vzdělávání zrakově postižných, ve vývoji asistivních technologií, v rozvoji přístupnosti, … nejen různými teoretickými výstupy, ale také konkrétními přínosy pro hendikepované zájemce o astronomii a kosmonautiku.
Zdroje a doporučené odkazy:
[1] Odborná skupina pro bezbariérovou astronomii a kosmonautiku