Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vychází hudebně-astronomické album klavíristy Matěje Benka

Vychází hudebně-astronomické album klavíristy Matěje Benka

Planety: hudebně-astronomické album klavíristy Matěje Benky.
Autor: Album Planety.

Právě dnes, 20. ledna 2016, bude pokřtěno velmi nezvyklé hudební album klavíristy Matěje Benka. Může se zdát, že taková zpráva na zpravodajský astronomický server vůbec nepatří, ale opak je pravdou. Album "Planety" je totiž ryze astronomicko-hudebním projektem pro širokou veřejnost, zejména pak pro děti. V jednoduchosti se v albu "Planety" můžeme zaposlouchat do kreativního vyprávění o každém vesmírném tělesu, přičemž každému z nich propůjčil hlas jiný zpěvák. A o tom, že jde o opravdu zajímavý projekt, hovoří i fakt, že se na něm podíleli naši přední hudebníci, například Richard Müller, Michael Kocáb či Dan Bárta.

Matěj Benko se svým hudebně-astronomickým albem Planety. Autor: Archiv autora.
Matěj Benko se svým hudebně-astronomickým albem Planety.
Autor: Archiv autora.
To, že má k sobě astronomie a hudba hodně blízko, může potvrdit řada z nás hudebníků i astronomů. Přesto je ale projekt Matěje Benka v mnoha ohledech jedinečný. Málokteré hudebně-astronomické projekty jsou totiž z obou, zdánlivě tak rozdílných pohledů, tak přesvědčivé a zdařilé.  A navíc věnované těm, ve kterých oba tyto elementy rezonují možná nejvíce - dětem.

Jak již název alba naznačuje, je zasvěceno především (ale ne pouze planetám). Kromě té, která ještě před 10 lety planetou byla, tedy Pluta, můžeme na desce objevit i skladby věnované těm obecně nejznámnějším tělesům ve Sluneční soustavě. Tedy Slunci, Měsíci nebo kometě. Celkově na albu nalezneme 12 skladeb.

12 skladeb to je ovšem také 12 různých interpretů. A jak uvidíte dále, výběr nemohl být lepší a zároveň, stejně jako opěvované tělesa, i rozmanitější. Jednotlivým tělesům Sluneční soustavy propůjčili svůj hlas tito zvuční interpreti: Richard Müller, Michael Kocáb, Klára Vytisková, Markéta Foukalová, Ondřej Ruml, Xavier Baumaxa, Radek Pastrňák, Milan Cimfe, Yvonne Sanchez, Matěj Benko, Oto Klempíř a Dan Bárta. Každý po svém vložil svůj osobitý hlas do krásného a navíc i po odborné stránce velmi zdařilého a srozumitelného textu. Navíc byli zpěváci podpořeni krom zmíněného klavíristy dalšími skvělými česko-slovenskými instrumentalisty: kytaristou Peterem Binderem a Miroslavem Chyškou, baskytaristou Rasťo Uhríkem, bubeníkem Pavlem Zbořilem a Dano Šoltisem, flétnistou Michalem Žáčkem, perkusistou Vítem Halškou, saxofonistou Radkem Zapadlem, trumpetistou Oskarem Törökem a trombonistou Janem Jiruchou.

Pokud mají astronomové a hudebníci něco společného, pak to asi nejlépe charakterizuje jedna z úvodních vět popisu nového alba: "Album je určeno pro malé i velké děti ve věku od 0 do 100 let”. A pokud jste smyslu předešlé citace porozuměli, zcela zaručeně se vám nové album bude líbit a to bez ohledu na to, zda jste se někdy pokoušeli najít krásu uprostřed jasné letní noci na temné obloze, a nebo na prknech ztemnělého koncertního pódia.

Křest alba "Planety" proběhne právě dnes 20. ledna 2016 od 18:30 v Lucerna Music Baru v Praze a zároveň se bude jednat patrně o jedinou a unikátní příležitost spatřit všechny interprety skladeb v jeden večer na jednom pódiu. Více na stránkách projektu.

[1] Album "Planety"
[2] Klavírista Matěj Benko

Martin Adamovský

Narozen v roce 1988 v Plzni, v současnosti zaměstnán jako meteorolog-prognostik na pobočce Českého hydrometeorologického ústavu v Plzni. Jeho celoživotními láskami se však stala především hudba (tu dostudovává na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze) a také astronomie, které se věnuje poloprofesionálně na hvězdárně v Plzni a Rokycanech. Z odborného pozorovacího programu se věnuje především astrometrii planetek, komet a nově objevených těles.

Štítky: Matěj Benko, Planety, Hudba