Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vydejte se blíže ke hvězdám

Vydejte se blíže ke hvězdám

Hvězdárna a planetárium Brno uvádí výpravné představení Blíže ke hvězdám. Autory scénáře, kameramany a režiséry jsou Pavel Gabzdyl a Pavel Karas. Autorskou hudbu složil Roman Kašník. Text namluvil Richard Krajčo.

Před více než stoletím, když Jan Neruda psal Písně kosmické, odhlížel každou chvíli od svého kalamáře a papíru a zasněně se díval na oblohu. Nebe poseté třpytivými hvězdami jej naplňovalo inspirací i optimismem – tak jako stovky generací před ním… a ještě pár po něm. Jak je to ale dnes? Při pohledu na špinavou mlhu, která se rozprostírá nad všemi velkými městy od Los Angeles až po Peking? Rozplizlá kaše naoranžovělé barvy nás odřízla od tmy a zakryla náš výhled do vesmíru.

Obdivovatelé krás noční oblohy a astronomové pátrající po těch největších tajemstvích vesmíru se tak musí za temnou oblohou vydat na nehostinná, těžko dostupná a opuštěná místa. A právě o takových místech vypráví Blíže ke hvězdám, autorské představení Pavla Gabzdyla a Pavla Karase – pracovníků Hvězdárny a planetária Brno. Pořadu propůjčil svůj jedinečný sametový hlas Richard Krajčo ze skupiny Kryštof.

„Po několika měsících příprav vytvořili naši pracovníci vlastní, původní představení. A ne jen tak ledajaké. Zažijete v něm pohledy na oblohu z těch nejtmavších a nejodlehlejších míst na naší planetě. Pohledy, pro které byste museli cestovat tisíce kilometrů a překonat řadu překážek.  Jde o představení, které ukazuje, o co pod světlou městskou oblohou každou noc přicházíme,“ prozrazuje Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno.

Kvůli představení bylo nezbytné navštívit řadu míst a využít náročné technologie, jejíž vývoj je teprve v plenkách. Vůbec nejvíc materiálu autoři pořídili na Kanárských ostrovech. Toto souostroví je sice známé jako populární turistická destinace s četnými přepychovými hotelovými středisky, představuje ale také úžasnou lokalitu pro pozorování hvězd.

Nachází se zde jedny z nejvýkonnějších dalekohledů na světě a dají se odtud na vlastní oči vidět objekty, které jsou oknem do vzdálených končin vesmíru. To proto, že vzhledem ke své geografické poloze Kanárské ostrovy nejsou dotčeny světelným smogem, který se rozprostírá nad celou Evropou (a nad většinou civilizovaného světa). Součástí dokumentu Blíže ke hvězdám jsou také původní časosběrné záběry z řady všedních i  nevšedních míst – z Paříže, Pálavy, Podkrkonoší,  hudebního festivalu Colours of Ostrava i z bezprostředního okolí brněnské hvězdárny.

„V představení Blíže ke hvězdám jsme chtěli divákům ukázat nejen umělou oblohu našeho digitária, ale především reálné záběry hvězdného nebe. A to jak z měst, ve kterých většina z nás žije, tak i z naprosto odlehlých končin. Součástí představení jsou proto i dechberoucí  záběry noční oblohy z Cookových ostrovů nebo z Chile, které pořídil Petr Horálek, jehož snímky se řadí mezi světovou špičku,“ prozradil Pavel Gabzdyl, spoluautor představení.

O komplikovanosti produkce svědčí i tato statistika: 28 nocí, 137 litrů kávy, 16 lokalit, 458 621 snímků, 3 fotografové, 12 566 kilometrů, 4 metropole, 2146 minut videa, 3 vysoké pece, 8 observatoří, 9 verzí scénáře, 56 kg vybavení, 50 terabajtů dat, 40 letenek, 18 svítání, 6 kamer, 2 396 metrů převýšení, 4 250 hodin práce, 0 bouřek, 64 589 hvězd, 27 počítačů, 2 premiéry.

Štítky: Hvězdárna a planetárium Brno, Fulldome

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci