Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Pořad Dny bez nocí

Pořad Dny bez nocí

Obloha zasažená světelným znečištěním. Autor: Jan Kondziolka
Obloha zasažená světelným znečištěním.
Autor: Jan Kondziolka
Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně v produkci Pavla Gabzdyla vyrobila krátký film Dny bez nocí. Ve vysoké kvalitě Vám jej přinášíme v tomto článku.

Pořad se týká světelného znečištění a ukazuje nejen světelné znečištění, ale také krásy noční oblohy, o které nevhodným osvětlením přicházíme. Nakonec také ukazuje řešení, jak svítit lépe. Film je volně šiřitelný, je možno jej shlédnout na youtube.com v různých kvalitách až po HD.

Film není jediným, který jde v češtině o světelném znečištění shlédnout. Na stránkách IAN.cz je k dispozici s titulky film Záchrana noční oblohy. Není od věci poznamenat, že světelnému znečištění se také věnuje seriál Simpsonovi v 16. díle 14. řady s názvem Vraťte mi hvězdnou oblohu.

Jan Kondziolka

Narodil se v roce 1985 v Karviné, kde doposud žije. Mezi lety 2005 a 2009 působil jako redaktor Instantních astronomických novin. Po zániku IAN píše pro Astronomie.cz a Astro.cz. Píše hlavně o světelném znečištění, ale zabývá je jím také prakticky - jeho měřením, popularizací; realizoval také několik grantových výzev a stojí za vznikem Beskydské oblasti tmavé oblohy. K jeho koníčkům kromě astronomie patří hasičství, focení, jízda na kole a chov králíků.