Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vyšlo třetí číslo časopisu Gliese
Petr Kubala Vytisknout článek

Vyšlo třetí číslo časopisu Gliese

Titulní strana čísla 3/2008
Třetí číslo časopisu o exoplanetách a životě ve vesmíru Gliese je ke stažení na internetu. Z obsahu: Tři malé planety u jediné hvězdy * Exoplaneta pouze 3krát hmotnější než Země! * Družice COROT objevila nevšedního hnědého trpaslíka * Lov na exoplanety aneb co přinese projekt MARVELS * Rok s Keplerem aneb detekce exoplanet z vesmíru * Phoenix přistál na Marsu a mnoho dalšího.

Gliese 3/2008 - obsah:

Články
Tři malé planety u jediné hvězdy
Exoplaneta pouze 3krát hmotnější než Země!
Družice COROT objevila nevšedního hnědého trpaslíka
Lov na exoplanety aneb co přinese projekt MARVELS
Rok s Keplerem aneb detekce exoplanet z vesmíru
Plutoidy aneb nová kategorie ve sluneční soustavě

Rubriky
Ze světa exoplanet (Exoplanet Forum, ESA se zaměří na exoplanety, Exoplanety se dostaly do APODu, Debata o životě ve vesmíru a exoplanetách v Českém rozhlase)
Stručně z astrobiologie (Phoenix přistál na Marsu, Vatikán a mimozemšťané)
Nové přírůstky
Situace na trhu

Gliese 3/2008 si můžete stáhnout zde (pdf, 1 MB).

Časopis Gliese přináší 4x ročně ucelené informace z oblasti výzkumu exoplanet, protoplanetárních disků, hnědých trpaslíků a astrobiologie. Vydavatelem časopisu je Valašská astronomická společnost.

Gliese si lze stáhnout také ze stránek www.astro.cz/gliese, nebo si ho nechat zasílat emailem.

35. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 26. 8. do 1. 9. 2019. Měsíc bude v novu. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. V druhé polovině noci jsou nejvýše Neptun a Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Bezpilotní Sojuz MS-14 odstartoval, ale odložilo se jeho připojení k ISS. Sonda Chandrayaan-2 se dostala na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Evropské robotické vozítko ExoMars 2020 již dostalo všechny vědecké přístroje. Před 225 lety objevil William Herschel Saturnův měsíc Enceladus. Před 160 lety došlo k velmi silné erupci na Slunci.