Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  2015 HM10: Další úspěšný radarový průzkum blízkozemního asteroidu

2015 HM10: Další úspěšný radarový průzkum blízkozemního asteroidu

Mozaika obrázků blízkozemního asteroidu 2015 HM10
Autor: NASA/JPL-Caltech; NRAO/AUI/NSF

Týmu vědců podílejících se na tzv. „letní radioastronomické škole“ se podařilo prozkoumat raderem tvar blízkozemní planetky s označením 2015 HM10, který proletěl kolem Země 7. července 2015. Pozorování bylo umožněno díky radioteleskopům v Green Banku v Západní Virginii a radioteleskopu sítě Deep Space Network v Goldstone v Kalifornii.

Z radarových pozorování bylo vytvořeno 42 obrázků po dobu 29 minut, které pokrývají 1,3 otáčky asteroidu. Na snímcích vidíme velmi protáhlý tvar planetky, která v nejdelším místě měří 80 metrů. V té době byl 2015 HM10 asi 440 000 km od Země, což je přibližně tak daleko, jako když je Měsíc nejdál od Země. Podobná pozorování navíc umožňují zpřesnit dráhu a tím vyloučit riziko případné srážky asteroidu v budoucnosti se Zemí.

K pořízení obrázků se využila metoda, kdy radioteleskop v Goldstone vyslal rádiový signál a 100-m radar v Green Banku jej zachytil. Díky tomu mají obrázky rozlišení 3,75 metru na obrazový bod. Jeden z nejdetailnějších obrázků pořízených podobnou technikou.

Koláž snímků rotace asteroidu 2015 HM10 Autor: NASA/JPL-Caltech; NRAO/AUI/NSF
Koláž snímků rotace asteroidu 2015 HM10
Autor: NASA/JPL-Caltech; NRAO/AUI/NSF

Pro letní školu radioastronomie to byla šťastná shoda okolností, že taková planetka zrovna letěla tak blízko kolem Země. Experti, studenti a doktorandi si tak mohli vyzkoušet, jak takový systém snímání planetek funguje.

Asteroid byl objeven 19. dubna 2015 čtyřmetrovým Blanco Telescopem na Cerro Tololo v Chile.

Animace otáčení blízkozemní planetky 2015 HM10 Autor: NASA/JPL-Caltech; NRAO/AUI/NSF
Animace otáčení blízkozemní planetky 2015 HM10

National Radio Astronomy Observatory

Doporučujeme:
Radioastronomové z Green Banku prohání 40 let staré Chevrolety

Štítky: Planetky, Blízkozemní planetka, 2015 HM10

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.