Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Blízký průlet Mars Expressu kolem Phobosu

Blízký průlet Mars Expressu kolem Phobosu

Phobos očima družice Mars Express
Sonda Mars Express, dítko Evropské kosmické agentury, které se v okolí rudé planety toulá již více než šest let, se včera přiblížila téměř na dotek jednomu z jeho měsíců - Phobosu. Průlet ve vzdálenosti 67 km byl pouze jedním ze série blízkých přiblížení, která mají pomoci odhalit složení a původ měsíčku. Předpokládá se, že podobné složení mají i další měsíce "druhé generace" ve sluneční soustavě, tj. tělesa vzniklá až po zformování samotných planet a původních měsíců.

Phobos je zvláštní těleso. Už delší dobu víme, že to není pevné těleso (v obvyklém významu tohoto spojení), ale spíš slepenec kamení, který je velmi porézní - tak moc, že dokonce až třetina jeho objemu jsou ve skutečnosti skryté dutiny (takové gigantické jeskyně).

Včerejší průlet, při němž sonda sloužila jako inteligentní bójka proplouvající gravitačním polem měsíčku, byl pečlivě monitorován ze Země výměnou rádiových signálů se sondou, z jejichž dopplerovského posunu by po pečlivé analýze mělo vyplynout rozložení gravitačního pole v těsné blízkosti Phobosu. Podařilo se získat data i z okamžiku největšího přiblížení k měsíčku, takže vědci mají naději, že se jim podaří zjistit víc o vnitřním uspořádání "hromady sutě", jak se Phobosu (a podobným tělesům) poněkud nelichotivě přezdívá.

Při dalších průletech, které jsou naplánovány na příští týdny, by sonda měla pořídit velmi podrobné snímky povrchu Phobosu (při posledním průletu byly všechny přístroje kromě rádiového komunikátoru vypnuté), takže se můžeme těšit i na sérii obrázků.

[1] Mars Express - Phobos Flyby Success
[2] Mars Express Blog
[3] Closest Phobos flyby gathers data

Snímek komety C/2017 K2 (PANSTARRS) v souhvězdí Hadonoše. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšen, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 2.435 au, od Slunce 3.148 au. Silný svit Měsíce a vysoká oblačnost.