Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Bouřlivý Saturn

Bouřlivý Saturn

saturnatmbig.jpg
Zatím velmi úspěšná sonda Cassini věnuje svou pozornost nejen nádherným prstencům či tajemným měsícům Saturna, ale také samotné planetě. Snímky a měření poodhalují procesy probíhající v mohutné atmosféře druhé největší planety sluneční soustavy. Složitá spleť vlnění, vírů a turbulentních pohybů uvnitř pásové struktury atmosféry Saturnu dává vědcům možnost pochopit procesy, které jsou za vznik těchto struktur odpovědné.

Na spodní části snímku je vidět charakteristické vlnění, které vzniká díky turbulentnímu rozhraní mezi dvěma vzdušnými masami o rozdílné hustotě a různé rychlosti pohybu. To kontrastuje s tmavým pásem, který je vidět nad výše zmiňovanou oblastí (směrem na sever), u kterého je naopak nápadný lineární pohyb ve zřejmě stabilní oblasti, kde není vidět turbulentní promíchávání materiálu ve směru sever-jih. Světlý pás ještě více na sever (nahoru) vykazuje stejnou podobu jako pás tmavý.

V horní částí snímku je vidět tmavá oblast oválného tvaru (zřejmě zbytek bouře) v pásu, kde jsou dominantní zajímavé útvary v podobě velkého písmene "V" otevřeného směrem doprava. Tyto tvary naznačují, že se jedná o oblast, kde dochází k redistribuci momentu hybnosti v atmosféře.

Uvedený snímek saturnovy jižní polokoule byl pořízen úzkoúhlou kamerou na palubě sondy Cassini dne 6. prosince 2004 ze vzdálenosti přibližně 3,4 miliónů kilometrů od Saturnu. Byl použit filtr se středem propustnosti na 727 nm (tedy červená oblast spektra). Obrázek dosahuje rozlišení kolem 40 km na pixel. Kontrast byl zvýšen z důvodů lepší viditelnosti detailů.

Projekt Cassini-Huygens je realizován ve spolupráci americké NASA, Evropské kosmické agentury (ESA) a Italské kosmické agentury (ISA). Mise je řízená Laboratoří tryskového pohonu (JPL) v Pasadeně, Kalifornie.

Obrázek: NASA/JPL/Space Science Institute

Převzato: Hvězdárna ValašskéMeziříčí

Měsíc s letadlem

Fotografie Měsíce s právě prolétajícím letadlem.