Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Cesta do minulosti
Petr Kubala Vytisknout článek

Cesta do minulosti

Planetka Mathilde (ilustrační fotografie)
Astronomové z University of Maryland využili dalekohled na vyhaslé havajské sopce Mauna Kea k tomu, aby nalezli zřejmě nejstarší objekty ve sluneční soustavě.

Tým, vedený Jessicou Sunshine, našel tři planetky, které jsou zřejmě nejstaršími objekty ve sluneční soustavě. Důkazy naznačují, že tyto planetky jsou staré asi 4,55 miliardy let a jsou tak mnohem starší, než nejstarší meteority nalezené na Zemi. Je jasné, že tři planetky jsou žhavými kandidáty na případnou budoucí misi kosmické sondy, která by z jejich povrchu odebrala vzorky a dopravila je zpět na Zemi.

Na samém počátku sluneční soustavy bylo plynové mračno s nepatrnou příměsí prachu. Později začalo mračno pomalu kondenzovat do malých částeček, bohatých na vápník a hliník. Postupem času se částečky spojovaly do větších útvarů až vznikly planetky, komety a planety.

Astronomové se domnívají, že nejstarší planetky by proto měly být velmi bohaté právě na vápník a hliník. Jenomže takové objekty až doposud nebyly nalezeny. Meteority, které dopadají na zemský povrch obsahují jen velmi málo těchto nejrannějších kondenzačních materiálů.

„Dopad meteoritu Allende v roce 1969 znamenal revoluci ve studiu ranných dob sluneční soustavy,“ říká Tim McCoy ze Smithsonian's National Museum of Natural History. V meteoritu totiž byly rozpoznány stopy vápníku a hliníku.

Astronomové se v nejnovější studii zaměřili na planetky, které obsahují vyšší procento vápníku a hliníku. K výzkumu využili přístroj SpeX na dalekohledu NASA pro infračervenou astronomii Infrared Telescope Facility na Havaji. A měli úspěch, několik planetek skutečně obsahovalo 2-3krát více hliníku a vápníku, než jakýkoliv známý meteorit. Astronomům by mohly tyto objekty umožnit lépe porozumět sluneční soustavě krátce po jejím vzniku.

Zdroj: astronomy.com

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci