Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  HST vyfotografoval druhou rudou skvrnu na Jupiteru

HST vyfotografoval druhou rudou skvrnu na Jupiteru

Jupiter_skvrna_1.jpg
Hubblův kosmický dalekohled (HST) poskytl astronomům doposud nejdetailnější pohled na druhou rudou skvrnu, která se objevila v atmosféře planety Jupiter. Poprvé v historii mají astronomové k dispozici svědectví o zrození nové rudé skvrny na obří planetě, která je od Země vzdálena zhruba 750 miliónů km. Tento nový uragán má poloviční průměr ve srovnání se svým legendárním sourozencem - Velkou rudou skvrnou GRS (Great Red Spot). Vědci jsou přesvědčeni, že nová skvrna může mít vztah k možným velkým klimatickým změnám v atmosféře planety Jupiter.

Skvrna přezdívaná některými astronomy "Red Spot Jr." byla pozorována poprvé astronomy amatéry i profesionály před několika měsíci - viz článek Druhá skvrna na Jupiteru. Avšak nové fotografie, které pořídil HST, poskytují mnohem více detailů ve srovnání se snímky, které pořídily sondy Voyager 1 a 2 při průletu kolem Jupitera před čtvrt stoletím.

Před záhadnou změnou barvy nové skvrny na stejný odstín, jako má známější Velká rudá skvrna, byla tato menší skvrna známa jako White Oval BA. Vytvořila se splynutím tří bílých eliptických útvarů v průběhu let 1998 až 2000. Přinejmenším jeden či dva předchůdci bílé skvrny byli vystopování na záznamech za posledních 90 let. Avšak obě skvrny mohly existovat ještě delší dobu. Třetí skvrna se objevila v roce 1939. (Velká rudá skvrna je pozorována již téměř 400 let - prakticky od začátku éry používání dalekohledů k výzkumu vesmíru.)

Jupiter_skvrna_2.jpg

Když byl Jupiter pozorován v oboru blízkého infračerveného záření (na vlnové délce 892 nm - což je tzv. metanový absorpční pás), je malá skvrna Red Spot Jr. viditelná podobně jako Velká rudá skvrna. To může znamenat, že tento útvar vystupuje několik km nad oblačnou pokrývku Jupitera, podobně jako se to předpokládá u velké skvrny. Někteří astronomové se domnívají, že červený odstín může skvrna získat díky kontaminaci materiálem, který stoupá vzhůru ze spodních vrstev atmosféry. Zde se tento materiál zbarvuje do červena chemickými reakcemi, které probíhají v důsledku působení ultrafialového záření Slunce.

Vědci si myslí, že fotografie pořízené pomocí kamery ACS na palubě Hubblova kosmického dalekohledu v dubnu 2006 mohou poskytnout důkaz, že se Jupiter nachází uprostřed globálních klimatických změn, které mohou změnit průměrnou teplotu v některých oblastech Jupitera až o více než 10 stupňů. Přemísťování tepla od rovníku směrem k jižnímu pólu je předpovězeno do blízkosti 34° jižní šířky, kde se zastaví. A to je právě místo, kde se objevila druhá rudá skvrna. Tento efekt předpověděl Philip Marcus (University of California, Berkeley) na dobu přibližně 7 let po splynutí bílých skvrn v letech 1998 až 2000.

Credit: NASA, ESA, A. Simon-Miller (NASA/GSFC), and I. de Pater (University of California Berkeley)

Zdroj: spaceglightnow

kometa Wirtanen

Nové zpracování 60 snímků, zarovnáno na kometu a hvězdy.