Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Jak jsem (ne)pozoroval kometu C2002 X5

Jak jsem (ne)pozoroval kometu C2002 X5

V sobotu 11.ledna 2002 jsem měl službu na Hvězdárně Fr. Pešty v Sezimově Ústí. Odpoledne bylo poměrně zataženo, ale již k večeru se začínalo vyjasňovat. Ovzduší bylo krásně vymrzlé, obraz byl jasný. Vzpomněl jsem si, že na astru jsou informace o dvou kometách. Ta první - 2002 X5 - se nachází právě v souhvězdí Orla, které je ovšem lépe vidět před východem Slunce.

Večer jsem se proto rozcvičil při "předvádění"Měsíce, Saturnu a divácky oblíbené M32. I přes mráz (-7 °C v kopuli) přišlo na hvězdárnu několik desítek lidí, což na jednu stranu potěší, na stranu druhou člověk poměrně slušně u dalekohledu vymrzne.

Budík jsem si tentokrát nařídil v neděli na netypických 5 hodin a krátce poté jsem také vyrazil na hvězdárnu. Překvapila mne teplota, která v kopuli klesla na -11°C a po vyrovnání teplot až na -14°C. Pravdou je, že zamrzla i disketová jednotka v počítači, který je umístěn v kopuli, ale kometa je kometa. Opět malá rozcvička na Venuši a Jupiter, ale od 6 hodin začal v okolí vznikat opar, který zakryl i jasnou Venuši, natož kometu, která měla být níž k obzoru a samozřejmě podstatně méně jasná.

Tak jsem tedy kometu opět nepozoroval, ale přeji všem ostatním, aby využili ještě těch několika málo příznivých dnů a měli větší štěstí než já.

P.S.: teprve nyní po rozednění vidím, že v cestě nebyl jen opar, ale i drobná vysoká oblačnost

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.