Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kométa na kolíznom kurze s planétou Mars

Kométa na kolíznom kurze s planétou Mars

Zrážka kométy s planétou Mars Autor: Universe Today
Zrážka kométy s planétou Mars
Autor: Universe Today
Novoobjavená kométa C/2013 A1 (Siding Spring) je pravdepodobne na kolíznom kurze s planétou Mars. Astronómovia síce ešte stále spresňujú jej dráhu, ale už teraz je jasné, že kométa Mars minimálne tesne minie.

K tesnému priblíženiu k planéte Mars, respektíve k dopadu kométy na povrch Marsu by malo dôjsť v októbri 2014. I keď táto udalosť nebude mať žiadny vplyv na našu planétu, bude veľmi zaujímavé sledovať priblíženie kométy k Marsu, poprípade aj jej dopad.

Kométa C/2013 A1 (Siding Spring) bola objavená začiatkom roka 2013 na observatóriu Siding Spring v Novom Južnom Walese v Austrálii. Predobjavové snímky sa podarilo nájsť v databáze Catalina Sky Survey v Arizone a sú z 8. 12. 2012. Na základe doterajších pozorovaní astronómovia tvrdia, že dráha kométy smeruje do blízkosti Marsu, pričom najväčšie priblíženie kométy k planéte by sa malo odohrať 19. 10. 2014.

Na základe údajov o polohe kométy získaných v priebehu 74 dní spresnil L. Elenin jej dráhu a z výpočtov sa ukazuje, že sa kométa v októbri 2014 priblíži k Marsu na vzdialenosť iba 109 200 km (0,00073 AU). Na základe doterajších pozorovaní však ešte nie je možné vypočítať dráhu kométy dostatočne presne. Kométa tak môže pokojne preletieť okolo Marsu v bezpečnej vzdialenosti 0,008 AU alebo môže dopadnúť na povrch Marsu.

C/2013 A1 (Siding Spring) sa pohybuje v retrográdnom smere na hyperbolickej dráhe. Jej rýchlosť vzhľadom na planétu Mars v októbri 2014 bude veľmi vysoká a dosiahne hodnotu približne 56 km/s. Podľa doterajších odhadov má kométa jadro veľkosti približne 50 km. Pokiaľ by kométa na povrch Marsu dopadla, uvoľnila by sa energia ekvivalentná výbuchu 2x1010 megaton TNT.

Astronómovia v súčasnosti pracujú na spresňovaní dráhy kométy. Na základe ďalších meraní a výpočtov sa ukáže, či sa kométa s Marsom naozaj zrazí alebo ho iba veľmi tesne minie.

Zdroj: Universe Today