Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Největší objekt od roku 1930

Největší objekt od roku 1930

V uplynulém týdnu byl zaregistrován objev objektu, který je vzdálený sedm miliard kilometrů od Země. Jedná se o planetoid větší než měsíc Pluta, a potvrdí-li se jeho existence, může to být největší objekt objevený ve sluneční soustavě od roku 1930, kdy byla poprvé zpozorována její devátá planeta - Pluto.

Planetoid byl označen jako 2004 DW je vůči Plutu zhruba poloviční, ale je podle prvních odhadů asi o deset procent větší než Quaoar - zatím největší podobný pozorovaný objekt, který má v průměru 1280 kilometrů. "V tuto chvíli se zdá, že by mohl být větší, než Quaoar, čímž by se velikostí zařadil hned za Pluto," uvedl Mike Brown. Podle předběžných měření se objekt, jenž se nachází za oběžnou dráhou Neptunu, pohybuje po eliptické orbitě, jejíž nejbližší vzdálenost ke Slunci je 4,3 miliard kilometrů a nejvzdálenější 7,5 miliard kilometrů, oběžná doba kolem Slunce by měla být asi 252 let.
Mike Brown z kalifornského technologického institutu objevil objekt 2004 DW spolu s několika dalšími kolegy v pondělí večer v observatoři Palomar v San Diegu s pomocí 122centimetrového teleskopu Samuela Oschina. Teleskop má speciální kameru o 150 megapixelech, používanou k pořízení třech snímků jednoho místa oblohy v devadesátiminutových intervalech. Jejich srovnáním se pak zjišťuje přítomnost nějakého vzdáleného objektu, který mění polohu.

Měsíc s letadlem

Fotografie Měsíce s právě prolétajícím letadlem.