Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nereid - Neptunův černý pasažér

Nereid - Neptunův černý pasažér

Nereid - treti nejvetsi mesic Neptunu, snimek poridila 24. zrpna 1989 sonda Voyager. Rozliseni 43km/pixel
Zdá se, že Neptun před námi skrývá nejedno překvapení. O jeho největším měsíci Tritonu již víme, že nevznikal současně s jeho ostatními měsíci. Nyní se zdá, že i další měsíc - Nereid - byl Neptunem zachycen.

Na snímku vidíme Nereid, jak jej 24 srpna 1989 zachytila sonda Voyager.

Nereid překvapoval již od svého objevení v roce 1949 (Gerard Kuiper). Jeho dráha je silně excentrická a vzhledem k Neptunově rovníku je skloněna o 28°. Na setkání Americké astronomické společnosti přednesl Anthony R. Dobrovolskis důkazy, jak Neptun přišel ke svému třetímu největšímu měsíci.

"Lidé strávili mnoho času vysvětlováním, proč je dráha Nereidu tak skloněná. Problém je v tom, že všichni sledovali sklon vzhledem k rovníku planety. Pokud budeme uvažovat orbitální rovinu Neptunu, je sklon Nereidu pouze 10°. Místo o velké excentricitě a velkém sklonu je třeba uvažovat o velké excentricitě a malém sklonu dráhy."

Z provedených výpočtů vyplývá pouze jednoprocentní pravděpodobnost, že se Nereid dostal z rovníkové oběžné dráhy na svoji současnou orbitu. Mnohem pravděpodobnější je zachycení Nereidu Neptunem, uvádí Dobrovolskis.

Kromě toho poslední pozorování provedená Tommy Gravem ukazují velmi rychlou rotaci - jedna otočka trvá méně než 12 hodin a nejsp93e trv8 pouze je 5.7 hodiny. Tento výsledek podporuje teorii zachycení Nereid. Pokud by vznikl v okolí Neptunu, nemohl by dnes rotovat tak rychle.

Zdroj: Sky & Telescope

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích