Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Okolí Opportunity

Okolí Opportunity

Sol3_mosaic_left-B003R1_br2.jpg

Nový snímek roveru Opportunity odhaluje tenké skalní vrstvy skal v okolí svého přistání. Podle geologů jsou některé vrstvy tenčí než prst, což ukazuje na vznik ze sedimentů přinesených vodou či větrem případně z dopadajícího vulkanického prachu.

Vrstvená skála převyšuje podloží o 35 - 45cm a je pouze osm metrů od přistávací plošiny. Průzkum povrchu pomocí kamer a spektrometrů na roveru by měl brzy rozhodnout o původu (zda se jedná o sedimenty či nikoliv).

Vědci se také chystají prozkoumat vztah mezi světlými skalami a tmavou půdou, která pokrývá většinu okolního povrchu. Zemina může obsahovat minerál hematit zjištěný v této oblasti z oběžné dráhy.

Pokud to bude strusková struktura bude to významný nález, každý centimetr vrstvy představuje v geologických dějinách rudé planety událost a Opportunity by měl být schopen s pomocí své soustavy kamer a vědeckých přístrojů tuto minulost rekonstruovat. Vědci věří, že vrstvy se uložily před miliardami let a nahromadily se buď jako prach vychrlený několika následnými sopečnými erupcemi, anebo jde o usazeniny utvářené větrem a vodou.

Odborníci věří, že část pětačtyřiceticentimetrové vrstvy jsou právě usazeniny. Pokud je to usazená hornina, pak bylo kdysi zapotřebí tekuté vody, pokud je to vulkanická hornina, voda ji formovat nemusela. Pokud by platila první možnost, kameny by poskytly hmatatelný důkaz, že na Marsu kdysi byla voda v tekutém stavu, což je nutnou podmínkou pro vznik života.

zákryt hviezdy [[SAO] 93083 5.2mag] Mesiacom gif