Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Opportunity nalezl železný meteorit
Pavel Koten Vytisknout článek

Opportunity nalezl železný meteorit

Velmi zajímavý objekt zaznamenal rover Opportunity působící v oblasti Meridiani Planum na Marsu. Při průzkumu zbytků vlastního ochranného tepelného štítu nalezl meteorit o velikosti basketbalového míče, který je převážně tvořen ze železa a niklu. Na zemském povrchu jsou takové meteority poměrně málo časté.

Opportunity se v posledních týdnech pohybuje v oblasti kam dopadly trosky jeho vlastního tepelného štítu, který jej chránil při průletu atmosférou během přistání. Před týdnem v jejich blízkosti zaznamenal zajímavý objekt. Přiblížil se proto nejdříve na vzdálenost jednoho metru, ze které pořídil první data prostřednictvím emisního tepelného spektrometru. Ta přinesla podezření, že se jedná o meteorit. Poté se přesunul blíže ke kamenu a "přiložil" mechanické rameno s přístroji. Data získaná spektrometry potvrdila, že kámen pojmenovaný "Heat Shield Rock" je převážně ze železa a niklu a jedná se o přirozený objekt.

Rover Opportunity nalezl na povrchu Marsu železný meteorit.

Vědci byli nálezem překvapeni, protože na naší planetě jsou železné meteority nalézány zřídka. Většinu světových sbírek tvoří meteority kamenné. Stejně jako Země měl by i Mars být zasahován častěji meteority kamennými než železnými. Tudíž by se mezi množstvím kamenů, které rover na pláních Meridiani Planum nalézá, měly nacházet rovněž kamenné meteority. Vědci mají v úmyslu některé z nich v následujících týdnech detailně prozkoumat.

Meteorit je velmi dobře zachovalý, podle snímků až nablýskaný. Nabízí se několik možností vysvětlení. Meteorit může být velmi mladý nebo není poznamenán vlivy počasí či je ohlazený prachovými částicemi. Pokud nedopadl na povrch ve velmi blízké minulosti, naznačuje jeho zachovalost, že vliv počasí na Marsu je v dnešní době velmi malý.

Připomeňme, že rover přistál na povrchu Marsu - stejně jako jeho dvojče Spirit - před rokem. Vzhledem k dobrého technickému stavu bylo působení obou robotů dvakrát prodlouženo. Opportunity dosud procestoval vzdálenost 2,1 km, Spirit dokonce 4,05 km.

Zdroj: JPL News release
www.space.com

Blízké setkání Venuše a Měsíce

Fotografie pořízena cca hodinu po největším přiblížení.