Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Vychází nový Průvodce po Měsíci

Vychází nový Průvodce po Měsíci

Po mimořádném úspěchu publikací Měsíční dvanáctka (2012) a Lunární noci pro fajnšmekry (2020), jejíž pdf verzi si stáhlo přes 2 tisíce čtenářů, připravil Pavel Gabzdyl z Hvězdárny a planetária Brno 76stránkovou publikaci formátu A5 s aktualizovanými informacemi a novými úžasnými záběry měsíčního povrchu. Publikace nyní vychází na kvalitním papíře, jež odolá i náročným podmínkám během pozorovacích seancí.

Jde o průvodce, který měsíční nadšence seznamuje s proměnami pečlivě vybraných útvarů v průběhu celých lunárních dní. Načasování jednotlivých prohlídek je natolik přesné, že se jedná o světový unikát, jež vznikl na základě stovek pozorování a tisíců fotografií. Součástí publikace je také itinerář, volně dostupný i na stránce mesic.astronomie.cz. S jeho pomocí tak pozorovatelé a pokročilí fotografové zjistí přesné okamžiky těch nejzajímavějších stínových představení na povrchu našeho kosmického souseda. A nejen to. Pavel je vystudovaný geolog, takže u jednotlivých útvarů popisuje i jejich vznik a vývoj. K tomu dodává: „Potil jsem krev, abych nesrozumitelnou geologickou hantýrku a závěry vědeckých prací převedl do co nejsrozumitelnější formy.“

Publikace je určena jak amatérským pozorovatelům a fotografům, tak i pracovníkům hvězdáren. S pomocí dostatečně výkonného dalekohledu se totiž z prohlížení Měsíce může stát průzkum cizího světa, při kterém lze nalézt stopy úžasných příběhů měsíční krajiny i celé Sluneční soustavy. K tomu, aby se pohled na povrch našeho nejbližšího souputníka proměnil ve výpravu do geologické minulosti, ovšem musíme mít povědomí o procesech, jež vedly k utváření jeho povrchu. Právě k tomu je určena i tato publikace.

K dostání na každé dobré hvězdárně, zcela jistě na Hvězdárně a planetáriu Brno.

Štítky: Průvodce po Měsíci, Hvězdárna a planetárium Brno

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.