Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Vyhledávací mapky pro průlet planetky 2012 DA14

Vyhledávací mapky pro průlet planetky 2012 DA14

Orientační mapka letu planetky 2012 DA14. Autor: Petr Horálek, Stellarium.
Orientační mapka letu planetky 2012 DA14.
Autor: Petr Horálek, Stellarium.
Během pátečního večera, 15. února, prolétne v blízkosti Země blízkozemní planetka 2012 DA14, pozorovatelná celkem snadno i malými dalekohledy. O planetce jsme informovali v tiskovém prohlášení č. 182. V tomto článku přinášíme slibované vyhledávací mapky, které Vám pomohou planetku na hvězdném pozadí nalézt.

Z ČR začne být planetka pozorovatelná po 21. hodině našeho času, kdy bude asi 16 stupňů vysoko nad východním obzorem. V následujících hodinách bude rychle stoupat nad obzor, zpočátku rychlostí zhruba půl stupňě za minutu. Ve 22:30 bude již 52 stupňů vysoko. Bude ale také slábnout. Do půl dvanácté, kdy její jasnost klesne na 10. magnitudu, by ale měla být pozorovatelná i malým dalekohledem, například triedrem.

Poznámka redakce: Mapka v úvodu článku je pouze orientační. Pro spolehlivé vyhledání planetky určitě použijte mapky dostupné v odkazech níže (příp. v kombinaci se snímkem v úvodu pro základní orientaci).

Vyhledávací mapky naleznete ke stažení zde:
[1] Formát PDF
[2] Formát PNG:
Podrobná orientační mapka
mapka pro 21:00 - 21:50 SEČ
mapka pro 21:50 - 22:50 SEČ
mapka pro 22:50 - 01:00 SEČ

Petr Scheirich

Mgr. Petr Scheirich, Ph.D. (*1979) je český astronom a popularizátor astronomie. Zabývá se především meziplanetární hmotou a malými tělesy Sluneční soustavy. Tohoto času je zaměstnán v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a to v Oddělení meziplanetární hmoty. Dále je členem sdružení Amatérská prohlídka oblohy a Společnosti pro meziplanetární hmotu. Ve volném čase se vášnivě zabývá astronavigací a historií navigace, a to i jako aktivní námořník. Více na jeho stránkách.

Štítky: 2012 DA14

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci