Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  16. vesmírný týden 2015

16. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 15. dubna 2015 ve 21:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Měsíc bude v poslední čtvrti v neděli 12. dubna. Pokud si jej najdete nad ránem, určitě hezky vyniknou povrchové útvary. V sobotu nad ránem bude procházet přes hvězdokupu M 25 ve Střelci a zakryje i jednu hvězdu 5,6 mag nad hvězdokupou.

Venuše (-4 mag) je velmi dobře viditelná jako jasná večernice nad západem. Za velmi příhodných podmínek lze koncem týdne po západu Slunce vyhledávat velmi nízko nad obzorem jasný Merkur (-1,5 mag).
Jupiter (-2,3 mag) je viditelný hlavně v první polovině noci, večer je nad jihem. Úkazy GRS a měsíčků jsou v tabulce.
Po půlnoci stoupá 10° nad jihovýchodní obzor Saturn (0,4 mag). Nad ránem je nejvýše kolem 3:30 ve výšce 20 stupňů.

13. 4. 22:25   13. 4. Io přechod měsíc 20:49 - 23:06
Io přechod stínu 22:01 - (0:19)
16. 4. 19:55   14. 4. Io zatmění konec 21:40
Ganymed přechod měsíc 22:07 - (1:46)
18. 4. 21:35   17. 4. Kallisto přechod stínu zač. 23:14
Europa zatmění konec 23:30
      18. 4. Ganymed zatmění konec 20:46
Časy jsou v SELČ.

Aktivita Slunce je zvýšená. Zajímavá aktivní oblast s několika většími skvrnami se totiž začala natáčet o víkendu na k Zemi směrovanou polokouli. Erupce druhé nejvyšší kategorie jsou v plánu určitě a jestli se aktivita zvýší, může to být ještě zajímavější. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

Pokud vás zajímají komety, zaměřte svůj dalekohled alespoň do souhvězdí Kasijopeje, kde se nacházá sice už slabší, ale stále viditelná kometa C/2014 Q2 (Lovejoy). Mapka poloh komety je k dispozici také v PDF verzi na druhé straně mapy oblohy na duben.

• Na pondělí je v plánu první termín startu rakety Falcon 9 v1.1 se zásobovací lodí Dragon k ISS. Plánováno je také pokusit se opět přistát s prvním stupněm na palubě mořské plošiny. Po předchozích zkušenostech snad konečně vše vyjde. Ještě se uvidí, co na to pondělní počasí. Prozatím si můžete prohlédnout celkem vtipnou infografiku o raketě Falcon 9 v překladu Kosmonautix.cz.
    Na Mezinárodní stanici ISS se můžete podívat i na večerní obloze, tento týden začaly večerní přelety. Tabulka přeletů.

• 13. dubna 1960 (55 let) odstartovala první družice zkušebního systému určování polohy a času, tedy navigačního systému pod jménem Transit 1B. Přesnost určení času byla mnohem lepší, než u polohy, kde šlo zpočátku o stovky metrů a později se podařilo jít až na desítky metrů.
  • 16. dubna 1495 (520 let) se narodil německý filosof, zabývajícího se matematikou, kartografí a astronomií, Peter Apian. Jeho délo bylo oceňováno pro účely astronomů i navigátorů. Zajímavé je také jeho vydání beduínských souhvězdí, které se díky němu zachovaly pro naši společnost.

• Večerní Merkur