Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  28. vesmírný týden 2016

28. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 13. července 2016 ve 23:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 11. 7. do 17. 7. 2016. Měsíc je vidět večer, bude v první čtvrti. Pomalu se loučíme s Jupiterem a pokračuje večerní představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální viditelnost planet Neptun a Uran. Na denní obloze se k sobě blíží Venuše a Merkur. Slunce ukázalo další skvrny. Jednu červencovou noc se objevila velmi jasná noční svítící oblaka. Sonda JUNO je na oběžné dráze kolem Jupiteru. ISS má zase šestičlennou posádku.

Měsíc bude v první čtvrti v úterý 12. července ve 2:52 SELČ. Ve čtvrtek 14. července se bude nacházet 6° nad Marsem, o den později 15. 7. bude 5° západně od Saturnu. V sobotu 16. 7. bude již téměř úplňkový Měsíc 8° vlevo od Saturnu.

Jupiter (–1,8 mag) je večer už jen velmi nízko nad západem. Mars (–1,1 mag) a Saturn (0,2 mag) jsou nad jihem až jihozápadem.
Nad ránem lze pozorovat Neptun (7,9 mag) ve Vodnáři a nad východem také Uran (5,9 mag) v Rybách.
Planety ve dne obvykle nepozorujeme, ale Venuše už se poměrně vzdálila úhlově od Slunce a totéž nyní činí i Merkur. Obě planety míří k tzv. východní elongaci, to znamená, že je najdeme vlevo od Slunce. Venuše má jasnost -3,9 mag a Merkur bude v týdnu lehce slábnout od -1,6 do -1,0 mag. U obou objektů to znamená, že jsou snadno viditelné ve dne, ideálně pokud si nenecháme do tubusu svítit Slunce, které bude jen necelých deset stupňů daleko. Nejzajímavější to bude o víkendu, kdy Merkur bude míjet Venuši a planety od sebe budou v sobotu odpoledne jen asi půl stupně. To umožní vtěsnat je do jednoho zorného pole dalekohledu při menším zvětšení. Obě planety nyní jeví fázi malinkatého úplňku, přičemž kotouček Venuše dosahuje 10", což je dvojnásobek rozměru Merkuru.

Aktivita Slunce je nízká. Slunce koncem minulého týdne ukončilo bezeskvrnný půst a tak se zřejmě v tomto týdnu bude po delší době na co dívat. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Noční svítící oblaka doslova explodovala 5. července a byl to jediný úkaz týdne, zato zdaleka nejhezčí v letošním roce. Snímky jsme přidali do čtenářské galerie.

• Sonda Juno pracovala podle plánu a nyní je na oběžné dráze kolem Jupiteru. Vědecké přístroje budou postupně aktivovány a příští návrat 27. srpna již proběhne v plně vědeckém módu, kdy se budou sbírat i data. O příletu i současném stavu sondy jsme vám až do soboty psali v aktualizovaném článku.
  • Posádka Mezinárodní vesmírné stanice se opět rozrostla na standardních šest členů, neboť modernizovaný Sojuz MS-01 nezklamal a v sobotu úspěšně zakotvil u ISS.
  • Ačkoli Curiosity na povrchu marsu přešla do nouzového režimu, už koncem pracovního týdne jí radioteleskopy sítě DSN opět pečlivě naslouchaly a tak je návrat k normálním operacím snad na dobré cestě.

• Výročí: Emil Škrabal