Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  31. vesmírný týden 2015

31. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 29. července 2015 ve 22:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 27. 7. do 2. 8. 2015. Měsíc bude v úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe od soumraku nad jihozápadem. Aktivita Slunce je velmi nízká.

Měsíc bude v úplňku v pátek 31. července.

Venuše (-4,3 mag) i Jupiter (-1,7 mag) se úhlově blíží Slunci a navíc Venuše je hodně pod ekliptikou, takže večerní viditelnost těchto planet s koncem července prakticky skončí. Zajímavé je pouze přibližování Merkuru od západu k Jupiteru, jejichž setkání je naplánováno přísští týden. Saturn (0,4 mag) je již za soumraku nízko nad jihozápadem.
Planety se tedy schovaly kolem Slunce a Neptun a Uran zase přezařuje Měsíc, ale situace se v srpnu zlepší.

Aktivita Slunce je velmi nízká. Sluneční skvrny prakticky zmizely. Případné změny sledujte na aktuálním snímku SDO.

• 22. července odstartovala raketa Sojuz s kosmickou lodí Sojuzu TMA-17M a podle plánu se posádka ve složení Rus Oleg Kononěnko, Američan Kjell Lindgren a Japonec Kimija Jui dostala 23. července na kosmickou stanici ISS. Tím doplnila dlouhodobou 43./44. expedici na počet 6 osob.

• Setkání Merkuru, Jupiteru a Regula ve Lvu
  • Výročí: Neil Armstrong
  • Výročí: Dennis Tito
  • Výročí: Albert F. A. L. Jones

Mapa oblohy s úkazy v červenci ke stažení v PDF,

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen