Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  48. vesmírný týden 2014

48. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 26. listopadu 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 26. listopadu 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 24. 11. do 30. 11. 2014

Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je nízko na jihozápadě Mars, za tmy lze vyhledat také Uran a Neptun. V druhé polovině noci a zejména ráno je pěkně vidět Jupiter. Aktivita Slunce je nízká. ISS vítá novou posádku 42. expedice, která přilétá v Sojuzu TMA-15M. K asteroidu by měla v neděli odstartovat japonská Hayabusa-2.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 26. listopadu v 18:00 SEČ.

Měsíc bude v první čtvrti v sobotu 29. listopadu. Tenký srpek bude postupně zdobit večerní oblohu. V úterý a středu prochází nad jihozápadem kolem Marsu.

Mars (0,9 mag) se nachází večer nízko na jihozápadě. Planety Neptun (7,9 mag) a Uran (5,7 mag) jsou nejlépe viditelné hned večer pomocí dalekohledu.
Jupiter (−2,1 mag) je ráno vysoko nad jihovýchodem. Pozorovatelný je už kolem půlnoci. Níže jsou úkazy GRS a měsíčků.

27. 11. 3:55   25. 11. Io přechod stínu 1:32–3:49
Io přechod měsíc 2:46–5:03
29. 11. 5:30   26. 11. Kallisto zákryt zač. 23:36
30. 11. 1:25/td>   30. 11. Ganymed přechod stínu (22:29)–2:07
Ganymed přechod měsíc 3:23–7:01
Europa zatmění zač. 5:31
1. 12. 7:10

Aktivita Slunce je nízká i přes výskyt několika skvrn. Další zvýšení aktivity je zatím nepravděpodobné. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• Sojuz TMA-15M je na cestě ke stanici ISS. Pokud půjde vše podle plánu, zakotví v pondělí ráno u stanice.

• Čína vypustila dvě rakety během 24 hodin. Zajímavostí je, že o druhé raketě se zatím mnoho neví, protože souvisí s vojenským programem.

• 30. listopadu odstartuje k asteroidu Hayabusa-2. Japonská agentura JAXA plánuje přenos startu rakety H-IIA z Tanegashimy na internetu.

• 28. listopadu 1964 (50 let) byla vypuštěna kosmická sonda Mariner 4, která jako první vyfotografovala planetu Mars. Detailní snímky potvrdily, že na Marsu je povrch s krátery a po kanálech ani stopy. Bylo také zjištěno, že atmosféra je velmi řídká (tlak asi 1 % pozemského). Nenechte se zmást snímkem na Wikipedii, na stránce NASA můžete vidět mnohem lepší. Na tehdejší televizní techniku jde o úžasný výkon.

• Přiblížení Měsíce k Uranu
  • Testovací let lodi Orion
  • Výročí: přechod Venuše 1639
  • Výročí: Thor – barevný snímek Země
  • Výročí: let šimpanze Sama
  • Výročí: objev měsíce Himalia

Mapa oblohy s úkazy v listopadu ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Mariner 4

Noční svítící oblaka na sídlišti Černý Most, Praha

Vyfotografována z okna ložnice mobilním telefonem.