Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  6. vesmírný týden 2015

6. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 4. února 2015 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec

Přehled událostí na obloze od 2. 2. do 8. 2. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Se soumrakem je nízko na jihozápadě jasná Venuše a kousek výše je také planeta Mars. Planeta Jupiter bude v opozici, je tedy viditelná celou noc. Ráno je vidět Saturn. Aktivita Slunce je nízká až střední. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 4. února v 18:00 SEČ.

Měsíc bude v úplňku ve středu 4. února. V úterý večer je asi 7 stupňů od jasného Měsíce také planeta Jupiter, která bude okem vidět jako jasná hvězda v záři úplňku.

Venuše (−4 mag) a Mars (1,2 mag) se nachází večer asi 15° nad jihozápadem.
Jupiter (−2,5 mag) je celou noc. Níže jsou úkazy GRS a měsíčků.
Ráno můžeme pozorovat také Saturn (0,5 mag). V 6:30 je 15° nad jihovýchodem.

2. 2. 23:35   2. 2. Io zatmění zač. 23:13
3. 2. 19:25   3. 2. Io přechod stínu 20:25–22:42
Io přechod měsíc 20:29–22:46
Europa přechod stínu 23:21–(2:16)
Europa přechod měsíc 23:29–(2:24)
5. 2. 21:05   4. 2. Io zákryt končí 20:03
7. 2. 22:40   5. 2. Europa zákryt končí 20:42
8. 2. 18:35

Aktivita Slunce byla střední s erupcemi třídy M a nyní je nízká. Jen s malou pravděpodobností jsou nyní očekávány silnější erupce, ale na Slunci je každopádně hodně menších skvrn k pozorování. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

C/2014 Q2 Lovejoy mapa na únor 2015 Autor: Aleš Majer
C/2014 Q2 Lovejoy mapa na únor 2015
Autor: Aleš Majer
Pozorovatelé komety C/2014 Q2 (Lovejoy) budou mít ideální období od 5. února, kdy vychází Měsíc až na konci soumraku a kometa bude jen necelý stupeň od jasné hvězdy Alamak (gama And). Pohyb komety je nyní už velmi pozvolný, takže hvězda může rušit pozorování komety pouhým okem, protože kometa bude i 6. února jen 1,5° od této hvězdy v Andromedě. Mapku k vyhledání komety vidíte vpravo.

• 31. ledna byla raketou Delta 2 vynesena družice SMAP, která se bude zabývat sledováním vlhkosti půdy po celé Zemi. Další zajímavý start je v plánu zatím 8. února, kdy by mohla pomocí rakety Falcon 9 v1.1 odstartovat družicová observatoř DSCOVR, která by měla v libračním bodu mezi Zemí a Sluncem sledovat vesmírné počasí.

• 5. února 1835 (180 let) se narodil německý astronom Friedrich August Theodor Winnecke známý především podle sedmé periodické komety 7P/Pons-Winnecke. Komet objevil nebo spoluobjevil celkem deset. Podnítil také katalogizaci deep-sky objektů a zabýval se i pozorováním dvojhvězd.

• 6. února 1865 (150 let) se narodil britský astronom Andrew Claude de la Cherois Crommelin, jehož význam sahá především do oblasti kometární astronomie. Ačkoli žádnou kometu neobjevil, jeho úsilí bylo korunováno, když kometa Pons-Coggia-Winnecke-Forbes byla přejmenována na 27P/Crommelin. Byl totiž významným počtářem drah komet a planetek. Společně s Philipem Herbertem Cowellem se mu podařilo spočítat dráhu komety Halley s velkou přesností pro návrat v roce 1910, ale také do dávné minulosti až před rok 0. Umožnila to metoda, v níž je započten gravitační vliv planet na dráhu komet.

• ESA Intermediate eXperimental Vehicle