Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Eta Lyridy 2010

Eta Lyridy 2010

ely08.jpg
Dňa 9. 5. 2009 nastane maximum meteorického roja eta Lyridy. Materským telesom tohto roja je pravdepodobne kométa C/1983H1 IRAS-Araki-Alcock. Eta Lyridy sú málo známym meteorickým rojom, ktorý bol len nedávno zaradený do sledovania v rámci programu organizácie IMO.

Meteorický roj eta Lyridy je aktívny každoročne od 3. mája do 12. mája. Predpokladá sa, že tohtoročné maximum nastane 9. mája okolo 9:00 LSEČ. Frekvencia tohto roja je pomerne nízka, v maxime dosahuje približne 3 meteory za hodinu. Poloha radiantu je α = 19 h 10 min; δ = +44°. Meteory tohto roja sú stredne rýchle, do zemskej atmosféry vstupujú rýchlosťou dosahujúcou 44 km za sekundu. Pozorovacie podmienky by mali byť slušné, nakoľko Mesiac po poslednej štvrti bude pozorovania rušiť len minimálne. Nakoľko sa však jedná o veľmi slabý roj je jeho pozorovanie vhodné len pre skúsených pozorovateľov. Keďže bol do pracovného zoznamu IMO zaradený len nedávno, sú jeho pozorovania cenné. Roj geneticky súvisí s kométou C/1983H1, ktorej obežná doba je 964 rokov.

IMO