Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Meteorické roje na přelomu roku 2008 a 2009

Meteorické roje na přelomu roku 2008 a 2009

Maximum Geminid v roce 2004. Autor: Fred Bruenjes.
Maximum Geminid v roce 2004.
Autor: Fred Bruenjes.
Přinášíme přehled pozorovatelných meteorických rojů do konce roku. Letošní rok byl na meteorické roje podprůměrný. Bohužel ani ke konci roku se situace příliš nezlepší. Přesto budou pozorovatelné hned tři hlavní roje - tradiční prosincové Geminidy, Ursidy a lednové Kvadrantidy.

Geminidy - Meteorický roj, který každoročně poskytuje vysoký počet meteorů. Aktivní bývá od 7. do 17. prosince. ZHR (zenitová hodinová frekvence) se v maximu pohybuje okolo 120 meteorů v hodině. V České republice při maximální výšce radiantu nad obzorem se tak může frekvence vyhoupnout ke 110 meteorům v hodině. Mateřským tělesem roje je asteroid 3200 Phaeton, který je možná pozůstatkem malé komety. Vstupní rychlost meteoroidů do zemské atmosféry je 36 km/s. Frekvence roje s dobou narůstá; první zmínka pochází z roku 1862. Během 19. století byly frekvence nízké, kolem 30 met./h. Teprve ve 40. - 50. letech se frekvence dostaly nad 60 meteorů v hodině. Současný stav přišel po roce 1990. Podle některých předpokladů se z pozorování roje ukazuje, že ke konci tohoto století by měl skoro vymizet. K přesnějším závěrům je však nutné roj nadále pozorovat.

Letos jsou však podmínky skutečně špatné. K maximu roje má sice dojít 13. prosince 2008 kolem 23:20 SEČ a radiant se v té době bude nacházet 54° nad obzorem. Nedaleko radiantu však bude ležet Měsíc ve fázi jen den po úplňku. Mnohem lepší podmínky nastanou příští rok.

Ursidy - Nevýrazný roj, jehož radiant leží nedaleko severního nebeského pólu. Jeho běžná ZHR je kolem 6 meteorů v hodině, aktivita v době od 17. do 26. prosince, vstupní rychlost meteoroidů 35 km/s. Jsou zaznamenány případy, kdy roj poskytl i spršky se ZHR ~ 100 meteorů v hodině. S největší pravděpodobností je mateřskou kometou roje 8P Tuttle. Je však zajímavé, že spršky se vyskytují spíše v době, kdy je tato periodická kometa (s periodou oběhu 13,6 let) v odsluní. Kometa se v přísluní octla letos na konci ledna, takže případné zvýšení frekvence může nastat za 6 let. Jsou však zaznamenána i zvýšená maxima v době průletu komety přísluním.

Letošní podmínky budou dobré, ale maximum nastane až po rozbřesku. Dojde k němu 22. prosince 2008 v 8:30 SEČ. Podle předpovědi IMO (Mezinárodní meteorická organizace) má dosáhnout ZHR 10 (možná však až 50) meteorů v hodině.

Kvadrantidy - Každoroční roj s největší běžnou ZHR ze všech hlavních rojů v roce (v rozmezí od 60 do 200 meteorů v hodině). Aktivní je od 31. prosince do 5. ledna, s maximem okolo 3. ledna. Vstupní rychlost meteoroidů je 41 km/s, radiant leží v již neexistujícím souhvězdí Kvadrantu na pomezí dnešního Draka a Pastýře. Pravděpodobnou mateřskou kometou je 96P Machholz s periodou 5,2 roku (vrátí se ke Slunci v roce 2012).

Nejbližší maximum Kvadrantid nastane 3. ledna 2009 ve 13:50 SEČ. Časově je sice položené velmi nevýhodně (po poledni), ale budeme-li pozorovat 3. ledna ráno (při maximální výšce radiantu nad obzorem), nebude vůbec rušit Měsíc - leží v souhvězdí Ryb na večerní obloze a zapadá 2. ledna kolem 23 hodin a 45 minut.

Příští rok (2009) bude z hlediska podmínek pro pozorování meteorických rojů mnohem příznivější. Mnohé roje budou mít maxima za Měsícem minimálně rušené oblohy. Dobré podmínky budou mít roje v druhé polovině roku, zejména Perseidy, Orionidy, Leonidy a Geminidy.

[1] Hvězdářská ročenka 2008, P. Příhoda, 2007, HaP Praha v koedici s AVČR; pasáž o meteorech, autor Vladimír Znojil