Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Na obloze zazářil další bolid - 5. listopadu večer

Na obloze zazářil další bolid - 5. listopadu večer

Výřez z celooblohového snímku, na kterém je zachycen průlet bolidu EN051115 nad JZ Polskem. Na obrázku bolid letí zprava doleva.

Dnes večer, 5. 11. 2015 v 18:21:19-28 SEČ, zachytily automatické bolidové kamery České bolidové sítě přelet jasného a dlouhého bolidu. Díky jasné obloze nad naším územím byl tento tento bolid pozorován také velkým počtem náhodných svědků. Všem, kteří nám poslali svá pozorování, děkujeme a zde přinášíme první předběžný popis celého tohoto mimořádného jevu. Tyto výsledky jsou zatím založeny na analýze 3 snímků ze severních stanic Růžová, Lysá hora a Polom.

Z našich výpočtů jsme zjistili, že bolid letěl na sever od našeho území na JZ Polska a začal svítit ve výšce 89 km poblíž města Praszka. Letěl po jen 14 stupňů skloněné dráze k zemskému povrchu a pohasl ve výšce necelých 42 km poblíž města Lubin. Zaznamenaná světelná dráha byla dlouhá 187 km a trvala 9,2 sekundy. Během této doby se těleso zbrzdilo v atmosféře z původní rychlosti 22,5 km/s na konečných 7 km/s. Vzhledem k vysoké výšce konce bolidu nepředpokládáme pád meteoritů. Z našich výpočtů vyplývá, že tento jasný bolid, jehož jasnost v maximu  dosáhla téměř jasnosti Měsíce v úplňku, byl úlomkem meziplanetární hmoty, který se před srážkou se Zemí pohyboval po výstředné dráze mezi drahami planet Venuše a Jupiter a která byla necelých 9 stupňů skloněna k oběžné dráze Země kolem Slunce.

Průmět dráhy bolidu EN051115 na zemský povrch. Autor: Google/Pavel Spurný.
Průmět dráhy bolidu EN051115 na zemský povrch.
Autor: Google/Pavel Spurný.

RNDr. Pavel Spurný, CSc.RNDr. Jiří Borovička, CSc.
Oddělení meziplanetární hmoty
Astronomický ústav AV ČR

Štítky: Bolid

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA