Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu (10. - 16. července 2006)

Úkazy na obloze ve 28. týdnu (10. - 16. července 2006)

Měsíc je 11. července v 5 h 1 min v úplňku. V tomto týdnu prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety: Velmi jasná Venuše (-3,9 mag, pohybuje se v souhvězdí Býka) září od tří hodin ráno nad východoseverovýchodem. Na večerní obloze svítí nízko nad západoseverozápadem načervenalý Mars (1,8 mag). Prochází souhvězdím Lva, koncem týdne jej spatříme poblíž nejjasnějšího objektu tohoto souhvězdí, hvězdy Regulus. Jupiter (-2,3 mag, Váhy) je nejlépe viditelný v první polovině noci, zapadá zhruba hodinu po půlnoci. Uran (5,8 mag, Vodnář) je - podobně jako planeta Neptun (7,8 mag, Kozoroh) -pozorovatelný dalekohledem téměř celou noc kromě večera. Konjunkce Neptuna s Měsícem nastává 13. července. 14.7. hodinu před půlnocí dojde ke konjunkci Uranu s Měsícem; nastane zákryt obou těles, z našeho území však není pozorovatelný.

Jiří Kordulák, Hvězdárna v Úpici

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.