Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Vánoční kometa?

Vánoční kometa?

Machholz.jpg
V médiích proběhla zpráva, že letos budeme moci pozorovat "Vánoční kometu". Bohužel se nebude jednat o úchvatnou podívanou z minulých let, ale pouze o malý mlhavý obláček na temném nebi viditelný nikoliv v osvětleném městě. Svou jasností bude srovnatelná s mlhovinou M42 v Orionu (4 mag.), bude slabší než nejznámější galaxie M31 v Andromedě (3,4 mag).

Kometu s označením C/2004 Q2 (Machholz) objevil optik a amatérský astronom Donald Machholz z Colfaxu (Kalifornie), který se o astronomii zajímá od 8 let. Jedná se o jím objevenou již 10 kometu. Našel ji 27. srpna 2004 pomocí svého 15cm zrcadlového dalekohledu (zvětšení 30x). Kometu Machholz na obrázku vyfotografoval 19. listopadu 2004 John Drummond (Gisborne, Nový Zeland).

Efemeridy Machholzovy komety vypočítal Brian Marsden (Minor Planet Center in Cambridge). Ta se nyní blíží k Zemi a ke Slunci, v prosinci bude viditelná v souhvězdí Eridanus a pak začne rychle stoupat výš přes souhvězdí Býka až do souhvězdí Persea. U nás by měla být nejlépe pozorovatelná poslední týden v prosinci (mapka). Podle Marsdena by mohla dosáhnout až 4 mag. a mohla by být viditelná pouhým okem, lépe však triedrem nebo dalekohledem vysoko nad obzorem. Ale sám Machholz upozorňuje, že komety jsou notoricky nevyzpytatelné, ale věří, že nás tato kometa mile překvapí.

Kometa bude nejblíže Zemi v noci z 5. na 6. ledna 2005 (51 miliónů km). Navíc večer 7. ledna projde jen pár stupňů západně od Plejád ("Kuřátek"), známé otevřené hvězdokupy M45 v Býku. Přísluní dosáhne 24. ledna 2005 a bude od Slunce jen 179 miliónů km. Kometa bude v té době více méně v opozici a tak by měla být snadno viditelná na temné noční obloze.

Zdroj: www.space..com