Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Venuše a Jupiter na večerním nebi

Venuše a Jupiter na večerním nebi

setkání Venuše a Jupiteru na večerním nebi 13.3.2012 (montáž podle fotky)
Od 13. do 15. března prochází Venuše 3 stupně od Jupiteru.

Od úterý do čtvrtka, ale i v dalších dnech se máme za příznivého počasí možnost kochat nádherným seskupením dvou nejjasnějších planet nad západním obzorem. Díky příhodné úhlové vzdálenosti od Slunce budou obě planety viditelné ještě za tmy vysoko na obloze jako neuvěřitelně jasné hvězdy. Někteří si je možná spletou s UFO, tedy neidentifikovatelnými objekty na obloze. Jiní si určitě rádi udělají pěkný snímek spolu s okolní krajinou...

Kdy se dívat?

Planety jsou viditelné už při západu Slunce, ale to jsou ještě vysoko nad jihozápadem a není snadné je najít. Půl hodiny po západu Slunce už je uvidíme snadno i pouhým okem a s přibývající tmou se stanou oslnivými kráskami večerního nebe.

18:30 - planety se objevují - 35° téměř nad západem - dobře osvětlená krajina
19:30 - planety 25° nad západem na téměř potemnělé obloze - ideální doba
20:30 - planety ještě 15° nad obzorem na zcela tmavé obloze - při dobrém počasí ideální
21:30 - planety se chýlí k obzoru - ideální ke snímání s pozemskými objekty

Venuše, Jupiter a Měsíc na Paranalu. Autor: Yuri Beletski, ESO
Venuše, Jupiter a Měsíc na Paranalu.
Autor: Yuri Beletski, ESO
Jak fotografovat?

Ideální je použít stativ nebo v nouzi opřít fotoaparát o pevnou podložku (rám okna apod). Nastavit podle světlosti krajiny expozici a citlivost (při ISO 200 zpočátku kolem zlomků sekundy, později jedna až dvě sekundy a více dle ohniska). Máme-li režim samospouště, aktivujme jej, foťák se nesmí během expozice ani hnout.

Merkur a Venuše nad hotelem Ještěd 27.6.2005. Autor: Martin Gembec
Merkur a Venuše nad hotelem Ještěd 27.6.2005.
Význam konjunkcí planet

Pro lidstvo mají konjunkce, tedy blízká setkání planet na obloze, velký význam. V minulosti se jim nejspíš připisovala vazba na významné události. Nejčastěji je zde zmiňována vzácná trojnásobná konjunkce planet Jupiter a Saturn během jediného roku v roce 7 př. n. l. Tato mohla být onou Betlémskou hvězdou. Velmi blízké setkání Venuše a Jupiteru nastalo 17. června roku 2 př. n. l.. Planety tehdy nešly rozlišit pouhým okem a splynuly v jednu výraznou "hvězdu".

Konjunkce v blízké budoucnosti

Pokud zabrousíme do astronomického významu slova konjunkce, zjistíme, že jde o význačné postavení planety sluneční soustavy vůči Zemi a Slunci. Venuše a Merkur se dostávají do dolní nebo horní konjunkce (před nebo za Sluncem). Vnější planety (Mars, Jupiter ap.) pak pouze do konjunkce jediné, kdy jsou schovány za Sluncem.
Konjunkce však může znamenat i situaci, kdy dvě planety mají stejnou rektascenzi a tento význam používáme i v našem článku. Taková blízká setkání jasných planet nejsou úplně nejčastější. Zde je výběr některých (zdroj):

DatumPlanetyÚhlová vzdálenostElongace
15.3.2012Venuše a Jupiter45°
17.8.2012Saturn a Mars60°
27.11.2012Venuše a Saturn0,5°30°
20.6.2013Venuše a Merkur22°
18.8.2014Venuše a Jupiter0,2°18°
21.2.2015Venuše a Mars0,5°28°
1.7.2015Venuše a Jupiter0,4°42°

Co si přát závěrem? Pěkné počasí a pěkné záběry v našem redakčním mailu: info@astro.cz.
Do e-mailu nezapomeňte doplnit své jméno a příjmení, místo, datum a čas pozorování, příp. technické informace (použitý fotoaparát, objektiv, expozice atp.). Zdařilé snímky nezapomeňte zaslat též do ČAM. Autorům došlých fotografií děkujeme!

Měsíc a Jupiter nad Jihlavou