Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  „Ptáček“ ve vesmíru

„Ptáček“ ve vesmíru

cosmic_bird.jpg
Zařízením NACO (VLT) astronomové objevili velmi vzácné slučování tří galaxií. Systém, složený ze dvou hmotných spirálních galaxií a třetí nepravidelné galaxie, na snímcích připomíná „Ptáka“ („Bird“) nebo také Tinkerbell (okřídlenou vílu).

Galaxie ESO 593-IG 008 (IRAS 19115-2124) byla dříve považována za dvojici, vzájemně se ovlivňujících galaxií, které leží ve vzdálenosti 650 miliónů světelných let od Země. Překvapením bylo odhalení pomocí adaptivní optiky NACO (NAOS-CONICA) na VLT (Very Large Telescope, ESO, Chile), který se dívá skrz prachové mraky a odhalil nejjemnější detaily trojitého galaktického systému.

Na archivních snímcích Hubble Space Telescope jsou rozeznatelné dvě galaxie - jedna spirální, další nepravidelná. Překvapení NACO spočívalo v jasné identifikaci třetí („hlava ptáka“), zřetelně oddělené, nepravidelné, hmotné galaxie, která vypadá, že se v ní formují hvězdy neuvěřitelně velkou rychlostí (téměř 200 hmotností Slunce za rok). Další dvě galaxie jsou v klidnějším období formování hvězd.

„Příklady sloučení tří galaxií zhruba podobných velikostí jsou vzácné,“ říká Petri Väisänen (SALT), vedoucí studie. „Jen blízká infračervená pozorování VLT umožnila identifikaci trojitého sloučení v tomto systému.“

cosmic_bird_anatomy.jpg
Systém získal přezdívku díky podobnosti s ptákem (bird) nebo také Tinkerbell (pohádková okřídlená víla Zvoněnka Zvonivá z knihy Jamese M. Barrieho o Petru Panovi) – „hlava“ („Head“) je třetí složka, „srdce“ („Heart“) a „tělo“ („Body“) tvoří dvě jádra galaxií mezi slapovými „křídly“ („Wing“) a „ocasem“ („Tail“). „Křídla“ se rozpínají do vzdáleností větší než 100 000 světelných let (průmět naší Mléčné dráhy).

Následná optická spektroskopie s novým dalekohledem SALT (South African Large Telescope, JAR) a archivní střední infračervená data ze Spitzer Space Telescope přidala další překvapení. „Hlava“ a významnější části „Ptáka“ se pohybují rychlostí větší než 400 km/s (1,4 miliónů km/h!). Pozorování takových vysokých rychlostí je ve slučujících se galaxiích velmi vzácné. I když je „hlava“ nejmenší ze tří galaxií, je významným zdrojem infračerveného světla v systému.

„Vypadá to, že NACO zachytil jev právě v době, kdy došlo k prvnímu vysokorychlostnímu průletu kolem 'hlavy' galaxie skrz systém skládající se z dalších dvou galaxií,“ říká Seppo Mattila (Tuorla Observatory, Finsko), člen objevitelského týmu. „Ty dvě galaxie se musely setkat již dříve, pravděpodobně před několika stovkami miliónů let.“

„Pták“ („Bird“) patří k rodině svítivých infračervených galaxií, s infračervenou jasností téměř biliónkrát větší než Slunce. O této rodině galaxií se dlouho myslelo, že ukazují důležitou událost ve vývoji galaxií - sloučení galaxií, exploze hvězd, které nakonec může vést k vytvoření jediné eliptické galaxie.

Tento objev bude pod názvem „Adaptive optics imaging and optical spectroscopy of a multiple merger in a luminous infrared“ publikován v příštím vydání Monthly Notices Královské astronomické společnosti (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).

Zdroj: www.eso.org

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.