Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  GRB: nabezpečí pro život?

GRB: nabezpečí pro život?

Gamma ray burst
průběh výbuchu GRB
Každý den je Země na několik vteřin vystavena gamma záření pocházejícímu z kataklyzmických exlozí ve vzdálených galaxiích. Tyto exploze podobné supernovám jsou známy jako GRB - Gamma Ray Burst. K pozorování (nejen) těchto jevů slouží observatoř ESA XMM-Newton.

Nebezpečí pro život?

S ohledem na vlastnosti jevu (velmi intenzivní a energetický) se nabízí otázka jak tento jev ovlivňuje své okolí. Před několika lety si astronomové mysleli, že GRB může zničit případný život v hostitelské galaxii. V současnosti se tento názor jeví velmi pesimistickým. Poslední měření ukazují, že GRB je velmi úzce směrován do dvou kuželů - chová se spíše jako svítící maják než jako všesměrově účinná bomba.

To ovšem neznamená, že GRB není nebezpečný jev. Někteří teoretici zastávají názor, že se vypaří vše zasažené kuželem a to až do vzdálenosti 200 světelných let.

Proběhl v Galaxii GRB?

V současnosti sledované GRB jsou velmi intenzivní. V minulosti mohly být mnohem slabší. "V Galaxii pozorujeme mnoho zbytků supernov. S největší pravděpodobností v Galaxii proběhlo i několik GRB." uvádí astronom ESA Norbert Schartel.

Zatím se nepodařilo najít důkaz o blízkém GRB. V hledání vzdálených GRB jsou astronomové poměrně úspěšní. Gamma observatoř Integral získává každý den neocenitelná data.

Souvislost mezi GRB a hvězdými explozemi

Sonda XMM-Newton
sonda XMM-Newton
Schartel a jeho tým analyzovali data získaná loni družicí XMM-Newton a v rentgenov0m z85en9 objevili 'otisky prstů' v zářícím plynu. Jednalo se o první náznak souvislosti GRB a hvězdnými explozemi podobnými supernovám. Nyní dalším podobné pozorování XMM-Newton toto podezření zesiluje.

HST zkoumal viditelné zbytky po explozích a umožnil astronomům vytvořit si celkovou představu o BRB.

Zdá se, že exploze hvězdy je pouze první stupeň. Vlastní GRB vzniká o něco později, ale zda se jedná o hodiny, dny či týdny zatím nikdo neví. GRB pozorujeme ve chvíli, kdy se jádro explodované hvězdy zhroutí v černou díru. Tento jev je doprovázen emisí rentgenového záření vznikajícím při nárazu rázové vlny na plyn vyvržený původní explozí.

Ohrožují nás GRB?

Stále se vynořuje další otázka: ohrožuje nás blízké GRB? Odpově zní ne. Přestože každý den sledujeme GRB rozeseté rovnoměrně po celé obloze, jedná se o velmi nepravděpodobný jev. Ve vzdálenosti do 200 světelných let není v okolí Země žádná hvězda, která svůj život zakončí jako GRB. Tedy nakonec dobrá zpráva - podle současných poznatků tedy nejsme ohroženi tímto jevem.

Konjunkce Měsíce s Venuší