Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Hubble zachytil nejvzdálenější supernovy

Hubble zachytil nejvzdálenější supernovy

darkenergy.jpg
Hubblův kosmický dalekohled objevil 5 supernov a jejich hostitelské galaxie. Získal důkaz o existenci temné energie a o její existenci po většinu historie vesmíru.

Astronomové používají supernovy k měření rychlosti, jakou se vesmír rozpíná. A určují, jak je tato expanze ovlivňována odpudivou silou temné energie. Supernovy typu Ia poskytují spolehlivá měření, protože astronomové velmi přesně znají jejich skutečné jasnosti.

Určování vzdáleností supernov ve vesmíru se podobá pozorování světlušek. Všechny světlušky svítí přibližně stejně. A podle toho, jak jsou světlušky jasné nebo slabé, usuzujeme, jak jsou od nás daleko.

Těchto 5 supernov může zkoumat pouze HST. Jsou příliš daleko a proto jsou velmi slabé na to, aby mohly být studovány pozemními dalekohledy.

Pozorování z HST poprvé zjistila, že temná energie pravděpodobně ve vesmíru existuje po celou dobu jeho historie. Spektrální analýza také ukazuje, že supernovy, které se používají pro měření rychlosti expanze vesmíru, jsou z dnešního pohledu pozoruhodně podobné těm, které explodovaly před 9 miliardami let a které právě nyní pozoruje HST.

Výsledky výzkumu jsou založeny na studiu 24 nejvzdálenějších supernov, z nichž většina byla objevena během posledních tří let členy týmu High-z Supernova Team. Snímky byly získány v letech 2003 až 2005 kamerou ACS na palubě HST (Hubble´s Advanced Camera for Surveys).

Snímky z HST:
Šipky v horní řadě snímků ukazují supernovy, ve spodní řadě pak hostitelské galaxie předtím nebo poté co hvězdy explodovaly. Supernovy explodovaly před 3,5 až 10 miliardami let. Credit: NASA, ESA, Riess/ STScI

"kosmické petahování" mezi temnou energií a temnou hmotou
Ilustrace rozpínání vesmíru:
"Kosmické přetahování" mezi temnou energií (dark energy) a temná hmotou (dark matter). Credit: NASA, ESA, Riess/STScI

Zdroj: www.nasa.gov a space.com

M42 velka hmlovina v Orione

Mozaika 2x (55 x 10s, iso 16000), fotene dobsonom 18" f4.2 s Baader korektorom komy, UHC Optolong filtrom. Snimka kalibrovana a upravena v Sharpcap, MS Image Composer Editor editore a v GIMPe.