Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  M86 - jak ji vidí Chandra

M86 - jak ji vidí Chandra

M86 - slozeny snimek (rentgenove zareni - modra, opticke - cervena)
Na složeném snímku M86 (rentgenové záření v modré, viditelné světlo v žluté) zobrazuje plyn unikající z galaxie a formující se do dlouhého "chvostu" táhnoucího se dvě stě tisíc světelných let. Eliptickou galaxii M86 nelezneme v kupě galaxií v souhvězdí Panny. Galaxie se pohybuje rychlostí 4.8 milionu kilometrů za hodinu horkým plynem uvnitř kupy. Díky vysoké rychlosti dochází k odtrhávání plynu tvořícího zmiňovaný ohon.

M86 je tažena dovnitř kupy a je urychlována silným gravitačním působením temné hmoty, horkého plynu a stovek galaxií tvořících kupu. "Pád" galaxie dokupy je příkladem procesu při kterém v průběhu miliard let vznikají skupiny a kupy galaxií.

Galaxie již není "samostatným ostrovem" žijícím nezávisle na okolí. Byla zachycena a plyn tvořící galaxii je odtrháván a mísí se s plynem v kupě. Galaxie postupně přijde o všechen plyn a společně se stovkami ostatních bude obíhat centrum kupy.

M86 je vyjímečná galaxie, neboť patří k několika mélo galaxiím, které se k Zemi přibližují. Většina galaxií se díky rozpínání vesmíru od Země vzdaluje. Díky rozpínání vesmíru se kupa galaxií v Panně od Země vzdaluje rychlostí 3.2 milionů kilometrů za hodinu, ale M86 se ke kupě přibližuje z druhé vyššírychlostí. Ve výsledku se M86 k Zemi přibližuje rychlostí 1.6 milionů kilometrů za hodinu.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.